Leverandørene som har sendt forespørsel om deltakelse i konkurransen er:
- Consto Anlegg vest
- Fyllingen Maskin
- HGT AS
- NCC AS
- Vassbakk & Stol
- Veidekke Entreprenør
– Vi skal nå evaluere hvilke leverandører som er best kvalifisert til å gjennomføre prosjektet, og vi vil gå videre med 3–5 leverandører som får levere tilbud, forteller byggeleder Solveig Heggem Utkilen.
Oppstart sent i år
Statens vegvesen tar sikte på å kunne starte opp anleggsarbeidene siste kvartal i år. Prosjektet består av to delstrekninger
- Lagunen til overgangsbro ved Skjoldstølen/Fana Blikk
- Fana Blikk til Nesttunbrekka
Strekningen fra Fana Blikk til Nesttunbrekka ligger inne som en negativ opsjon. Det betyr at byggherren forbeholder seg retten til å avbestille denne delstrekningen. Statens vegvesen vil avgjøre om opsjonen kommer til utføring før kontraktsignering.
Teknisk krevende anleggsarbeid
Arbeidene på strekningen fra Lagunen og Apeltunvannet, forbi bybanestoppet på Skjold til Fana Blikk omfatter flere konstruksjoner og bruer, flere skjæringer og arbeid tett på Bybane og bebyggelse, samt mindre omlegginger av vann og avløp.
Fra Fana Blikk, via Tor vei og Odins vei, ned mot Nesttunbrekka omfatter arbeid med sykkelvei og konstruksjoner tett på bebyggelse, sykehjem og barnehage, samt omlegging og etablering av vann og avløp i områder med mye eksisterende teknisk infrastruktur.
E39 sykkelstamvei Bergen, som består av åtte delstrekninger i sykkelveinettet fra Flesland i sør til Vågsbotn i nord. I tillegg til kontrakten for delstrekning to mellom Nesttun og Skjold startes det opp anleggsarbeid på delstrekning 6 b og c fra Bradbenken til Glass Knag senere denne måneden.