Foto: Statens vegvesen
Thor Lynneberg
Publisert: 28.12.2023 

Med lett slingring i reguleringsvalsen

Oppgraderingen av E6 Fjerdingen–Grøndalselv skjer etter en «konkurransepreget dialog» i tilbudsfasen. Det ble vellykket, konstaterer de hos Statens vegvesen.

– Da vi tok tak i dette i 2020, forelå det allerede en godkjent reguleringssplan fra 2019, som var basert på at vi skulle bruke mye mer av eksisterende vei. Jobben handlet derfor om noen kurveutrettinger, samtidig som vi skulle legge til rette for en 90-sone. Forholdene var imidlertid ikke optimale, med gjennomgående dårlig dekkestandard og bæreevne, pluss skader fra frost og isdannelse samt relativt mange avkjørsler. Vi stilte derfor spørsmål ved planen, slik den forelå, forteller prosjektansvarlig hos Statens vegvesen, Harald Inge Johnsen.

Ba om linjeforslag

– I tillegg introduserte vi en ny kontraktsform til entreprenør, såkalt «konkurransepreget dialog». Det innebærer at entreprenørene også fikk ansvar for å velge veilinje – sammen med oss som byggherre – som de etter dialogen skulle gi en bindende pris på. Dette er så vidt meg bekjent en ganske enestående måte å gjøre det på, med tanke på sammenlignbare samferdselsprosjekter i Norge. Helt konkret måtte entreprenørene allerede i forbindelse med anbudskonkurransen foreslå hvilken linje de gikk for, og hvordan de skulle bygge veien til en bindende kostnad.

– Det spesielle i en slik type totalentreprise er at entreprenøren kommer med sine linjeforslag, slik at de ikke er bundet til en ferdig vedtatt reguleringsplan – som er det vanlige. I dialog med oss, justerte vi så linjen, blant annet for å unngå myr – som ofte er et problemområde i forbindelse med veibygging. Tre ulike tilbydere var med i den konkurransen, og vi hadde med oss statsforvalter, NVE, fylkeskommunen og kommunene i utvelgelsesprosessen. Jeg synes det ble veldig vellykket. Vi vil gjerne gjøre dette på samme vis i andre sammenhenger, men det er nok en betingelse at det må være i relativt «enkle» områder. Dette ville være vanskeligere i bynære områder, for eksempel.

God fremdrift

Det har vært god fremdrift, ifølge en pressemelding fra juli. Det har gått bra kostnadsmessig, også. Det er blitt 10 kilometer ny E6, til drøyt 200 millioner 2021-kroner. Det utgjør så og si 20 000 kroner per løpemeter, eksklusive moms.

Foto: Statens vegvesen

– Det er veldig gunstig veibygging vi får til her. Noe kan selvsagt oppstå før vi er helt ferdige, men dette ser veldig bra ut. Det er uten tvil en veldig flink og imøtekommende entreprenør med sin innleide konsulent, konstaterer Johnsen.

Arild Stavran er prosjektleder hos entreprenør Letnes Entreprenør AS:

– Dette prosjektet er dobbelt så stort som noen av de andre prosjektene vi har hatt tidligere. Kontraktsummen er dobbelt så stor. Vi har sikkert hatt en fordel fordi selskapet er ganske lokalt forankret. Vi har hatt et annet prosjekt i området tidligere, i forbindelse med et vannkraftverk. Så vi var på et vis allerede rigget. Det gjorde det lettere for oss å se at vi faktisk kunne være med i en konkurranse om et prosjekt som dette.

– Når det er sagt, så har vi drevet med veibygging også tidligere, men som sagt altså ikke i en så stor skala som dette. Vi har heller ikke bygger E6 tidligere. Det har vært fylkesveier og kommunale veier, forklarer Stavran.

– 1. november åpner vi de første seks kilometerne. Vi er nå i sluttspurten, og har startet med asfaltering. Det begynner å se veldig bra ut. Det har gått veldig bra, både med fremdrift og samarbeidsmessig med Statens vegvesen. De har flinke folk, som det er lett å samarbeide med. Vi føler at vi blir hørt, og responstiden på avgjørelser er kort. Sweco har også vært veldig viktig for oss. Vi måtte ha med oss noen prosjekterende, for at vi skulle kunne konkurrere om oppdraget i utgangspunktet. Sweco har alle fag vi trenger innomhus, så det var helt avgjørende å ha dem med på laget.

– PEAB har fungert som vår underleverandør. De bygger to betongbruer. Vi har ikke samarbeidet med dem før, men det går også bra. Å ha med dem på laget er en styrke, de skjønner seg på bru. Det var det vi trengte. De bygger for øvrig også en annen bru, som de bygger direkte for Statens vegvesen. Det glir med andre ord godt, både med fremdrift og samarbeid, alle oss partnere imellom, totalt sett. Mer kortreist stein får du ikke.

Ferdig til sommeren

– De fire siste kilometerne med vei åpner neste sommer. Vi har allerede gjort unna mye av grovarbeidet, så det ser greit ut også der – så langt. På en del av det strekket har vi en del berg-uttak, der kvaliteten er så god at vi kan produsere asfalt i veilinjen direkte.

– Vi er glade for at vi ikke har hatt noen alvorlige ulykker, og det er alltid en suksessfaktor, i alt det vi gjør. Vi er også godt fornøyd med det ferdige produktet, som den nye veien jo er. Dessuten er vi fornøyde både med de valgene som er gjort underveis, både av prosjekterende og hos oss. Det har vært gøy å få være med på å bestemme hvordan den nye veien ligger i terrenget, og det har vært gøy å være med hele veien fra prosjektering frem til ferdigstillelse.

– Det har vært en del ulykker på den gamle veien opp gjennom årene, så de som bor i området ser frem til å få ny vei, sier Stavran.

Hos PEAB trekker prosjektleder Børge Kvitland frem rådgivingshjelp fra Norconsult som en viktig årsak til at fremdriften har vært så god.

– Prosjekteringen gikk veldig bra. Den delen av jobben gjorde vi fra ferien til jul i 2022. Så gikk det til godkjenning hos Vegdirektoratet. Og hele prosjekteringen av vei og bru som vi har i vår kontrakt har vært meget bra. Norconsult har fulgt plan til punkt og prikke, og vi har også hatt et godt samarbeid med Statens vegvesen.

– Vi brukte litt til i tilbudsfasen på å sette oss inn i hva byggherren egentlig ønsket. Deler av totalentreprisen er en mengderegulert kontrakt. Det blir altså en slags «fiks»-kontrakt. Fordelen er at risiko rundt mengder av masser, inn og ut, blir mer balansert mellom entreprenør og byggherre. Vi får oppgjort for det vi utfører. Samtidig er konstruksjonen av bruen en gjort sum. Det ble en enkle sak for både entreprenør og de prosjekterende å finne ut hva dette ville koste. Forskjellen i denne kontrakten av altså at deler av den gav en åpning for å kunne regulere mengden av veibyggingen. Jeg synes det er en fin måte å gjøre det på, forteller Kvitland.

– Vi når målet om å bli helt ferdig til sommeren neste år. Åpning blir før fellesferien. Så da det skal være fritt frem for turister, på vei nordover.

Strenge miljøkrav

– Det mest utfordrende var fundamenteringen ute i elven. Vi ferdes i et vassdrag som er tilknyttet Namsen, hvor statsforvalteren setter særlige begrensinger for arbeid i og ved og nær vassdrag. Det var derfor viktig å utarbeide gode planer for selve byggingen, sammen med Statens vegvesen. Blant kravene er ingen ferdsel i vassdraget fra 15. september til 1. november. Det betyr at vi må planlegge vår jobb ut fra de kriteriene. Vi har en akse, eller et betongelement midt i elven, så utfordringen vår i dette prosjektet var å beregne is, vannføring og miljøkrav.

– Vi startet rett etter påske, og da var nesten all is borte, men det var noen perioder hvor vannstanden gikk litt opp og ned. Vi kom oss imidlertid vel gjennom det, uten hverken skader eller tap av materialer – og det var heller ingen forurensing.

Roy Erik Kvalø har vært fagansvarlig for veiprosjekteringen hos Sweco. Dette er første gang han har vært med i et veiprosjekt basert på en totalentreprise. Han liker måten det ble gjort på, og er fornøyd med resultatet:

– Prosjektet ble utlyst som en litt spesiell totalentreprise, og det var litt nytt for oss når det gjelder veiprosjektering. Jeg har ikke vært med på så mange samferdselprosjekter i en totalentreprise, så det var litt nytt og spennende å gjøre det på den måten.

– Vår siste leveranse som prosjekterende var rett før sommeren. Tidsplanen har vært veldig stram, men drøyt et år fra vi startet prosjektering til planen var endelig vedtatt. Samarbeidet oss aktører imellom har vært veldig bra, og det har bidratt til gode problemløsninger og raske avklaringer, mener Kvitland.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur