Illustrasjon: Statens vegvesen
Publisert: 13.12.2023 

E18 Vestkorridoren: Søker økt styringsmål for etappe 2

Statens vegvesen har ikke klart å finne løsning for E18 Ramstadsletta-Nesbru innenfor styringsmålet på 12,2 milliarder kroner. Rammen må økes for å kunne planlegge en fremtidsrettet E18-løsning forbi Sandvika, mener Vegvesenet.

Statens vegvesen har i rundt ett år jobbet sammen med rådgiver Norconsult med å finne løsninger som kan redusere kostnadene for etappe 2 av E18 Vestkorridoren. Bakgrunnen for dette er et underveis-kostnadsanslag fra november 2022 som viste at beregnede kostnader til prosjektet ville ligge rundt 3,2 milliarder over vedtatt styringsramme (P50) på 12,2 (2021-) milliarder kroner. Arbeidet med reguleringsplan for E18 Ramstadsletta–Nesbru ble derfor satt på pause i januar for å gi Statens vegvesen tid til å optimalisere prosjektet og få kostnadene ned.

Samfunnsmålet for E18 Ramstadsletta–Nesbru tilsier en løsning.

  • Som gir forutsigbar fremkommelighet for nærings- og kollektivtransporten.
  • Som bidrar til å innfri nullvekstmålet.
  • Som bedrer forholdene for kollektivtrafikk, syklende og gående.
  • Som reduserer miljøbelastningene og klimagassutslippene.
  • Som reduserer vegens barrierevirkning på områdene vegen går gjennom.
  • Som reduserer tallet på ulykker på strekningen.

Videreutviklet B-konsept reduserer kostnader med 1 milliard

Alle steiner er snudd i jakten på en løsning som svarer på samfunnsmålet og som er mulig å gjennomføre innen opprinnelig styringsramme på 12,2 milliarder kroner. Vegvesenets prosjektgruppe har blant annet jobben frem en videreutviklet versjon av anbefalt konsept B. I videreutviklet løsning for konsept-B har gruppen klart å kutte kostnader på rundt 1 milliard kroner sammenlignet med opprinnelig konsept B.

Har vurdert nye konsepter uten hell

I tillegg til videreutviklet konsept B har Vegvesenet også vurdert flere nye konsepter der samfunnsmålet blir utfordret. Konseptene omfatter løsninger med kortere E18-tunnel øst og kortere E18-tunnel vest samt løsning med kortere ramper mellom E18 og E16. Vegvesenets prosjektgruppe har i tillegg sett på en løsning som kun fokuserer på kollektiv, gange og sykkel mens E18 beholdes der veien ligger i dag, samt en løsning som kun omfatter E18 i tunnel og E16 i rampetunnel.

Tom Hedalen, prosjektsjef for E18 Vestkorridoren. Foto: Statens vegvesen

Vegvesenet har imidlertid forkastet alle de vurderte konseptene.  Årsaken er at de ikke gir nødvendig kostnadsreduksjon eller at de medfører svært krevende anleggsgjennomføring, de har høye støykonsekvenser eller at de bommer på andre deler av prosjektets samfunnsmål.

Tilstanden på E18-bruene er avgjørende

I tillegg er det i arbeidet tatt hensyn til at dagens E18-bruer er i dårlig forfatning og trolig må skiftes i løpet av noen år dersom de ikke rives som en del av E18 Ramstadsletta–Nesbru. Å skifte ut bruene er både kostbart og gir betydelige utfordringer for anleggsgjennomføring. Statens vegvesen vil derfor undersøke tilstanden på bruene mer grundig for å endelig svar på bruenes tilstand.

– Hensynet til E18-bruene gjør at det ikke finnes noe reelt null-alternativ. Vår konklusjon er derfor at vi ikke finner tilfredsstillende løsninger for ny E18 Ramstadsletta–Nesbru uten at vi får justert det økonomiske styringsmålet. I samråd med Vegdirektoratet vil prosjektet derfor frem mot sommeren jobbe videre med videreutviklet konsept B med tanke på å søke om utvidelse av styringsmålet. Kartlegging av restlevetiden for E18-bruene inngår som del av dette arbeider, sier prosjektsjef for E18 Vestkorridoren.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur