– Vi er godt fornøyde med testen og selvfølgelig er det batterikapasiteten som har vært det store spørsmålet. For oss i NCC er det viktig at vi med elektriske maskiner kan opprettholde samme kapasitet som tidligere, sier Andre Waagé, Head of department NCC Industry Norge.
I løpet av testuken har NCC erfart at maskinen har i underkant av 4,5 timer driftstid før den må lades. Å lade opp til 80 prosent batterikapasitet tar i praksis cirka 40 minutter. Til lading brukes en «ladehenger» som har kapasitet til lading av asfaltutleggeren to ganger.
– Ladebegrensingen krever planlegging og tilrettelegging i asfaltprosjektet. Vår produksjon må legges opp etter behovet for lading. Vi må nok endre litt på tankemåten og være mer fleksible, sier area manager Øistein Bekken i NCC Industry.
Statens vegvesen deltok på befaring under asfaltering på en gatestrekning på Ekeberg og er positiv til det som skjer innen elektrifisering av maskinene i asfaltbransjen.
– Det var en fremtidsrettet test vi var vitne til og vi ser at driftstiden er tilfredsstillende. Det blir derfor veldig interessant å følge utviklingen videre, sier Trond Aas Stenberg, prosjektleder dekkevedlikehold i Statens vegvesen Øst.
– Elektrifiseringen av asfaltbransjen er nå godt i gang i gang og NCC skal følge med og involvere oss i den videre utviklingen. Samtidig er det viktig å huske at det er i asfaltproduksjonen de store CO2-utslippene skjer. Det er der vi fortsatt kan gjøre de store CO2-kuttene. Men med gode elektriske maskiner også i asfaltbransjen vil vi nok ganske så raskt se elektrisk asfaltutleggere på veier og gater, avslutter Andre Waage.