Foto: NCC/Tor Heimdahl
Publisert: 13.10.2023 

Viktig test for videre elektrifiseringen av asfaltbransjen

NCC har denne uken testet en elektrisk asfaltutlegger på en rekke mindre asfaltprosjekter i Oslo-området. Test-prosjektene har gitt viktige erfaringer som nå tas med videre.

– Vi er godt fornøyde med testen og selvfølgelig er det batterikapasiteten som har vært det store spørsmålet. For oss i NCC er det viktig at vi med elektriske maskiner kan opprettholde samme kapasitet som tidligere, sier Andre Waagé, Head of department NCC Industry Norge.

I løpet av testuken har NCC erfart at maskinen har i underkant av 4,5 timer driftstid før den må lades. Å lade opp til 80 prosent batterikapasitet tar i praksis cirka 40 minutter. Til lading brukes en «ladehenger» som har kapasitet til lading av asfaltutleggeren to ganger.

– Ladebegrensingen krever planlegging og tilrettelegging i asfaltprosjektet. Vår produksjon må legges opp etter behovet for lading. Vi må nok endre litt på tankemåten og være mer fleksible, sier area manager Øistein Bekken i NCC Industry.

Statens vegvesen deltok på befaring under asfaltering på en gatestrekning på Ekeberg og er positiv til det som skjer innen elektrifisering av maskinene i asfaltbransjen.

– Det var en fremtidsrettet test vi var vitne til og vi ser at driftstiden er tilfredsstillende. Det blir derfor veldig interessant å følge utviklingen videre, sier Trond Aas Stenberg, prosjektleder dekkevedlikehold i Statens vegvesen Øst.

– Elektrifiseringen av asfaltbransjen er nå godt i gang i gang og NCC skal følge med og involvere oss i den videre utviklingen. Samtidig er det viktig å huske at det er i asfaltproduksjonen de store CO2-utslippene skjer. Det er der vi fortsatt kan gjøre de store CO2-kuttene. Men med gode elektriske maskiner også i asfaltbransjen vil vi nok ganske så raskt se elektrisk asfaltutleggere på veier og gater, avslutter Andre Waage.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur