– Vi forventet en tydelig satsing på boligbygging, energieffektivisering og samfunnsnyttige offentlige byggeprosjekter i budsjettet for 2024. Vi hadde også forventet tydelige løft på vedlikehold av vei og bane. Regjeringen har ikke innfridd på disse områdene.
Administrerende direktør i EBA, Heikki Eidsvoll Holmås, mener at regjeringen umulig kan ha fått med seg behovene i samfunnet eller virkeligheten i Norges største fastlandsnæring.
Regjeringen har ikke forstått samfunnets behov eller alvoret i byggenæringen
Holmås peker på at store deler av markedet innen bygg og bolig har falt sterkt det siste året. Det tas ikke noen grep for å øke farten i boligbyggingen selv i en situasjon der vi for eksempel sitter med gryteklare prosjekter for studentboliger. Det er også et stort behov for flyktningeboliger, aldersvennlige boliger og for å få satt i gang en boligsatsing i pressområder.
– Det er overraskende at regjeringen ikke bruker Husbanken som det virkemiddelet for boligbygging som den kan være, sier Holmås.
– Et stagnert boligmarked fører nå til konkurser og tap av arbeidskraft i store deler av byggenæringen. Konsekvensen kan bli at titalls tusen ansatte forsvinner ut av byggenæringen og tar med seg verdifull kompetanse som blir vanskelig for næringen å erstatte, fortsetter han.
Uforståelig kutt i veiveivedlikehold
– Det er uforståelig at regjeringen kutter veivedlikeholdet i en tid hvor vi trenger at det økes, sier Holmås.
Samferdselsminister Jon Ivar Nygård har helt siden han tok over insistert på behovet for å ta "vare på det vi har". I revidert budsjett for 2023 omfordelte regjeringen 1,2 milliarder kroner til helt nødvendig vedlikehold på riksveier. Disse midlene er kuttet i budsjettforslaget for 2024. I tillegg mangler det en tydelig satsing på drift og vedlikehold for det øvrige veinettet. Særlig alvorlig er dette sett i lys av klimaendringene som kommer til å gi økte kostnader i tiden som kommer.
Heller ikke den lille økningen i jernbanevedlikeholdet står i forhold til statsrådens løfter om en opptrappingsplan for jernbanen.
EBA er samtidig positiv til igangsettingen av flere nye prosjekter (Oslofjordtunellen, Røldalstunellen og Sørfoldtunellene).
– Det er viktig for samfunnet og for anleggsnæringens mulighet for holde på kompetanse at utbyggingstakten holdes jevn. Det er likevel verdt å påpeke at fra 2022 til 2024 ligger det an til at bevilgningene til vei og bane over samferdselsbudsjettet faller med om lag 5 milliarder kroner. Det er store kutt, slår Holmås fast.
Kraftløs klima- og miljøsatsing
Regjeringen tar blant annet ikke ordentlige grep for å få fart på energieffektiviseringen av bygg i budsjettforslaget.
– Vi står nå overfor et historisk potensial for å satse på klimatiltak blant annet gjennom energieffektivisering i bygg, men regjeringen bruker ikke den muligheten, avslutter Holmås.