Skinnene slipes med skinnegående arbeidsmaskin, en såkalt skinnesliper, som kjører i trikketraséen, mens den sliper bort ujevnheter i sporene. I løpet av sommeren har deler av Oslos trikkeskinner blitt slipt. Årets skinnesliping startet før sommeren på Grefsenplatået mot Disen, med ferdigstillelse ved Sofienberg og Nybrua nå i høst. I tillegg til slitte områder i trikkenettet, har også nyere trikkespor vært gjenstand for sliping.
– Skinnesliping er nødvendig for å reetablere korrekt skinneprofil, påvirke og redusere skinneslitasjen, forlenge levetiden på skinnene og optimalisere kjørekomfort. Vi bruker helst sommermånedene fordi dette er en roligere periode i byen, med ferier og gode temperaturer ute, forteller Ole Jonny Stavheim, vedlikehold- og forvaltningssjef hos banesjef trikk i Sporveien.
Nyslipte skinneganger over hele byen
Skinnesliping gjennomføres hvert år. Maskinen som benyttes sliper også skinnene i andre trikkebyer i Europa.
– Sporveien må derfor være tidig ute med planleggingen, og vi gjennomfører sporgeometriske målinger i forkant som danner grunnlaget for hvor sliperen skal slipe, forteller vedlikeholdssjefen.
Til sammen er det i år slipt 9,5 kilometer trikkeskinner – om lag en fjerdedel av det totale trikkenettet på 42,8 kilometer.
Her har Sporveien nylig slipt trikkeskinner:
- Grefsenplatået–Glads vei –Doktor Smiths vei–Disen
- Jernbanetorvet–Tinghuset–Dalsbergstien–Bislett–Adamstuen–Ullevål Sykehus–John Colletts Plass–Forskningsparken–Rikshospitalet
- Solli–Skarpsno–Nobels Gate–Thune–Skøyen
- Øvre Slottsgate–Nationaltheatret–Solli
- Rosenborg–Briskeby–Riddervolds plass
- Ruseløkka–Aker Brygge
- Solli–Niels Juels gate–Vigelandsparken–Frogner Stadion–Majorstuen
- Ved Geitabru
- Øraker–Lilleaker–Ullern–Skøyen
- Sinsenkrysset–Rosenhoff–Carl Berner–Sofienberg–Nybrua
Sporveien har dialog med naboer
For å unngå å påvirke kollektivtrafikktilbudet på dag- og kveldstid, har slipearbeidet blitt utført om natten når trikken er ute av drift. Skinnesliperen kan periodevis generere noe støy, men arbeidet er ikke å anse som sterkt støyende. Samtidig beveger maskinen seg forholdsvis raskt forbi langs sporet, slik at belastningen for de fleste beboerne langs trikkelinjene har latt seg begrense til én natt.
– Vi etterstreber alltid å varsle naboene så presist som mulig i områdene vi arbeider i. For oss i Sporveien er det viktig å være en god nabo for alle som er berørt av arbeidene; ikke minst tålmodige naboer som bor i nærheten av trikkesporene som er slipt, sier Ole Jonny Stavheim, som avslutter med å fortelle at neste års planlegging av skinnesliping starter rett over nyttår.