Foto: Sporveien
Publisert: 02.10.2023 

Bedre reisekomfort på nyslipte trikkeskinner

I løpet av sommeren har Sporveien slipt 9,5 kilometer med skinner. Den tradisjonsrike skinneslipingen er et viktig vedlikeholdsarbeid, som i tillegg til å forlenge levetiden på byens trikkespor, også bidrar til å redusere slitasje og trafikkstøy.

Skinnene slipes med skinnegående arbeidsmaskin, en såkalt skinnesliper, som kjører i trikketraséen, mens den sliper bort ujevnheter i sporene. I løpet av sommeren har deler av Oslos trikkeskinner blitt slipt. Årets skinnesliping startet før sommeren på Grefsenplatået mot Disen, med ferdigstillelse ved Sofienberg og Nybrua nå i høst. I tillegg til slitte områder i trikkenettet, har også nyere trikkespor vært gjenstand for sliping.

– Skinnesliping er nødvendig for å reetablere korrekt skinneprofil, påvirke og redusere skinneslitasjen, forlenge levetiden på skinnene og optimalisere kjørekomfort. Vi bruker helst sommermånedene fordi dette er en roligere periode i byen, med ferier og gode temperaturer ute, forteller Ole Jonny Stavheim, vedlikehold- og forvaltningssjef hos banesjef trikk i Sporveien.

Nyslipte skinneganger over hele byen

Skinnesliping gjennomføres hvert år. Maskinen som benyttes sliper også skinnene i andre trikkebyer i Europa.

– Sporveien må derfor være tidig ute med planleggingen, og vi gjennomfører sporgeometriske målinger i forkant som danner grunnlaget for hvor sliperen skal slipe, forteller vedlikeholdssjefen.

Til sammen er det i år slipt 9,5 kilometer trikkeskinner – om lag en fjerdedel av det totale trikkenettet på 42,8 kilometer.

Her har Sporveien nylig slipt trikkeskinner:

  • Grefsenplatået–Glads vei –Doktor Smiths vei–Disen
  • Jernbanetorvet–Tinghuset–Dalsbergstien–Bislett–Adamstuen–Ullevål Sykehus–John Colletts Plass–Forskningsparken–Rikshospitalet
  • Solli–Skarpsno–Nobels Gate–Thune–Skøyen
  • Øvre Slottsgate–Nationaltheatret–Solli
  • Rosenborg–Briskeby–Riddervolds plass
  • Ruseløkka–Aker Brygge
  • Solli–Niels Juels gate–Vigelandsparken–Frogner Stadion–Majorstuen
  • Ved Geitabru
  • Øraker–Lilleaker–Ullern–Skøyen
  • Sinsenkrysset–Rosenhoff–Carl Berner–Sofienberg–Nybrua

Sporveien har dialog med naboer

For å unngå å påvirke kollektivtrafikktilbudet på dag- og kveldstid, har slipearbeidet blitt utført om natten når trikken er ute av drift. Skinnesliperen kan periodevis generere noe støy, men arbeidet er ikke å anse som sterkt støyende. Samtidig beveger maskinen seg forholdsvis raskt forbi langs sporet, slik at belastningen for de fleste beboerne langs trikkelinjene har latt seg begrense til én natt.

– Vi etterstreber alltid å varsle naboene så presist som mulig i områdene vi arbeider i. For oss i Sporveien er det viktig å være en god nabo for alle som er berørt av arbeidene; ikke minst tålmodige naboer som bor i nærheten av trikkesporene som er slipt, sier Ole Jonny Stavheim, som avslutter med å fortelle at neste års planlegging av skinnesliping starter rett over nyttår.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur