To kontrakter i sør, to i øst og én elektrokontrakt i Finnmark har oppstart 1. september. Alle kontraktene har en varighet på fem år.
Mer teknologi langs veiene
– Kontraktene omfatter drift og vedlikehold av alle elektroinstallasjoner som veilys, tunneler, værstasjonen, tellepunkt, kameraer, skilter og signalanlegg, forteller Bente Johnsen Aase, avdelingsdirektør for Kontrakt og marked i Statens vegvesens Drift og vedlikehold.
Veinettet vårt har blitt mer teknisk med ulike sensorer, værstasjoner og kameraer som gir Statens vegvesen nyttig informasjon – som også kommer trafikantene til gode.
– Hvis det oppstår hendelser inni en tunnel, er det viktig at vi blir varslet med en gang. Men også alt annet av elektronikk er viktig for trafikksikkerheten, så god drift og vedlikehold er like viktig her som på selve veien, sier Aase.
Analysere forbruket og spare penger
I kontraktsarbeidet skal entreprenørene nå ha en energirådgiver.
– Planen er at vi skal jobbe mer med forbrukeranalyser, optimalisering av anleggene og gjøre kost-nytt-analyser ved utskifting av utstyr. Dette for å redusere strømforbruk blant annet. Vi har lagt opp til å bytte ut veibelysning til LED, nettopp for å redusere kostnader, men vi er åpne for andre tiltak også, sier Bente Johnsen Aase.
Egen kontrakt for trafikklys i hovedstaden
Den ene kontrakten i øst er en egen kontrakt for trafikklysene i og rundt hovedstaden. Kontrakten omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver av signalanlegg på riksveger i Stor-Oslo, samt noen signalanlegg på riksveier i Viken og Innlandet fylker.
– Vi har valgt å ha en egen kontrakt for signalanleggene på riksveiene i Stor-Oslo. Her er det svært høy trafikk, og det er viktig at signalanleggene fungerer godt for å få en god trafikkflyt, forklarer Aase.
I tillegg til drift- og vedlikeholdsoppgaver, inkluderer kontrakten også bygging, ombygging og leveranser av materialer knyttet til anleggene i denne kontrakten.
Anbudsrunde med forhandlinger i sør
De fem elektrokontraktene har en kontraktssum på til sammen 613 millioner kroner. Mesta AS og Otera Traftec AS har fått to kontrakter hver – én i øst og én i sør. Elektrokontrakten i Finnmark er det Gagama Elektro AS som har fått driftsansvaret for.
For de to kontaktene i sør, ble konkurransen arrangert med forhandlinger. Her er det andre kriterier enn bare lav pris som teller.
– Dette er anbudsform som vi får gode tilbakemeldinger på. Her har vi litt andre tildelingskriterier og entreprenøren får selv komme med forslag på hvordan de vil løse oppgaver i kontrakten. Vi får i større grad dratt nytte av den gode kompetansen som bransjen sitter på, sier Bente Johnsen Aase i Statens vegvesen.
Kontrakt | Entreprenør | Kontraktsum |
Vestfold og Telemark øst 2023-2028 |
Mesta AS | 250 717 723 |
Agder og Telemark vest 2023-2028 |
Otera Traftec AS | 175 035 967 |
Oslo elektro og automasjon 2023-2028 |
Mesta AS | 84 585 622 |
Stor-Oslo trafikksignalanlegg
2023-2028 |
Otera Traftec AS | 37 978 947 |
Finnmark 2023-2028 |
Gagama Elektro AS | 64 619 220 |