Som en del av regjeringens gjennomgang av jernbanesektoren har KPMG på oppdrag fra Samferdselsdepartementet gjennomført en kartlegging av organisatoriske og styringsmessige utfordringer i sektoren, blant annet knyttet til:
- Arbeidsdelingen mellom Samferdselsdepartementet, Jernbanedirektoratet og Bane NOR.
- Avtaleverket mellom direktoratet, Bane NOR og øvrige selskaper.
- Ansvarsdelingen mellom Norske tog og togoperatører av vedlikehold av persontogmateriell.
I tillegg har KPMG sett på om regjeringens beslutning om å gå vekk fra konkurranseutsetting endrer samhandlingen mellom aktørene i sektoren – og hvordan dette eventuelt påvirker evnen til å nå målene for jernbanen.
– Et betydelig forbedringspotensial
– Det skjer mye positivt på jernbanen. Det er langt flere reisende som velger grønne reiser med tog enn for 15 år siden, og det er stor interesse i næringslivet for gods på bane. Samtidig viser rapporten fra KPMG at det er et betydelig forbedringspotensial på flere områder. Funnene ser for øvrig i stor grad ut til å samsvare med funn i departementets interne gjennomgang av jernbanesektoren, sier samferdselsministeren.
I rapporten har KPMG identifisert seks sentrale hovedutfordringer:
- Styringslinjene knyttet til etatsstyring, eierstyring, avtalestyring mv. er ikke godt nok koordinerte.
- Ulike måter å organisere virksomheter på bidrar til ulike incentiver.
- Rolle- og ansvarsdelingen mellom ulike sentrale aktører er ikke tilstrekkelig avklart.
- Det er ikke i tilstrekkelig grad etablert felles strategi og retning for virksomhetene.
- Et stort antall aktører, som inngår avtaler med hverandre, har ført til uklarheter og manglende koordinering.
- Utfordring 1-5 påvirker alle samarbeidsklimaet i sektoren, både internt i og mellom virkomheter.
Videre fremdrift
Samferdselsdepartementet vil nå gå grundig igjennom rapporten, og vil i løpet av året gjennomføre tiltak for å forbedre styringen av sektoren.
For flere opplysninger – se: