Nye Bodø lufthavn, slik den kan bli seende ut når den åpner. Illustrasjon: Norconsult/Avinor
Publisert: 07.07.2023 

Avinor og Peab Anlegg AS har signert avtale for Nye Bodø lufthavn

Torsdag signerte Avinor og Peab Anlegg kontrakten for utbyggingen av flysiden på Nye Bodø lufthavn. Kontrakten omfatter blant annet bygging av ny rullebane, nye taxebaner og flyoppstillingsplasser. Det var etter en lang og grundig evalueringsprosess og sterk konkurranse fra to andre entreprenører Peab trakk det lengste strået.

Kontrakten som er tildelt, er en såkalt samspillskontrakt. Dette innebærer at Peab og Avinor sammen skal bli enige om endelig utforming og kostnad for denne delen av flyplassprosjektet.

– Vi er veldig fornøyde med å ha tatt et nytt og viktig skritt mot realiseringen av en ny lufthavn i Bodø gjennom denne tildelingen. Vi ser frem til samarbeidet med Peab Anlegg AS. Det var hard konkurranse mellom kompetente og dyktige tilbydere, men det var Peab som leverte det beste tilbudet målt mot tildelingskriteriene, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.

Dette er en historisk avtale for Peab Anlegg i Norge. Dette er den største kontrakten selskapet har inngått. Vi vil takke Avinor for tilliten de viser Peab Anlegg ved å tildele oss denne kontrakten. Vi er veldig stolte og ser frem til å utføre dette viktige prosjektet for Avinor og Bodø-regionen, sier Johan Hansson, administrerende direktør i Peab Anlegg Norge.

Den nye lufthavnen, som Avinor bygger sammen med Bodø kommune og Forsvaret, skal etter planen stå ferdig i løpet av 2029. Den totale kostnadsrammen er på 7,2 milliarder kroner, hvor Avinor bidrar med 2,6 milliarder, mens resten finansieres av staten og et lokalt bidrag fra Bodø kommune og Nordland fylkeskommune.

– Peab har konkurrert mot svært dyktige tilbydere og vi er ydmyke overfor oppgaven vi er tildelt. Vi skal vise oss tilliten verdig og gjøre en god jobb i gjennomføringen. Sammen med Avinor, COWI, Leonhard Nilsen og Sønner (LNS) og andre bidragsytere, skal vi i fellesskap sørge for å lykkes med målsetningene for prosjektet, sier Olle Eurenius, prosjektsjef i Peab Anlegg Norge.

Kontrakten er en samspillskontrakt og består av to faser:

  • Utviklingsfasen (fase 1)
  • Gjennomføringsfasen (fase 2)

Flysidedelen av prosjektet har en kostnadsramme på 2,2 milliarder kroner. Når kontrakten nå er signert, starter utviklingsfasen. Her skal Avinor og Peab Anlegg, sammen med LNS og Peabs rådgivende ingeniør COWI, utvikle og optimalisere løsningene i prosjektet, planlegge arbeidene og bli enige om en målpris. Når partene er enige om løsningene og målpris, vil gjennomføringsfasen starte.

Dette er den første av de to store kontraktene i prosjektet. Den andre store konkurransen er om å få bygge terminalbygget og ble lyst ut tidlig i juni. Målsetningen er at den konkurransen skal være avgjort ved årsskiftet. Målsetningen er at byggingen av den nye terminalen skal starte 1. april 2025.

En mindre kontrakt for forberedende arbeider ble tildelt entreprenør tidligere i år, og dette arbeidet er i full gang.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur