– Det er også gjort et betydelig arbeid med høyden i tunnelen, som nå er skiltet høyde 4,40 meter, mot 4,10 meter tidligere, forteller en fornøyd fylkesråd for transport og infrastruktur, Monika Sande.
Økt skiltet høyde
Tunnelprosjektet skapte engasjement i Bø kommune. Ordfører Sture Pedersen løftet spørsmålet om å øke høyden på tunnelen.
– Heldigvis lyttet Nordland fylkeskommune til våre argumenter. Etter litt politisk jobbing, fikk vi til et spleiselag med fylkeskommunen for å heve høyden og gjøre andre nødvendige oppgraderinger. Dette har gjort tunnelen betydelig mer framtidsrettet og til et fint prosjekt for Bø kommune, understreker ordfører Pedersen.
Trygg og framtidsrettet tunnel
Fylkesråd Sande takker tålmodige bilister og næringsliv i Bø kommune, som har måttet tilpasse kjøringen til og fra Bø i halvannet år.
– Med at Ryggedalstunnelen er eneste innfartsåre til Bø, har dette berørt alle i kommunen. Men når vi nå endelig er i mål, så kan vi alle glede oss med at vi nå har oppgradert til en trygg og framtidsrettet tunnel, sier Sande.
205 millioner kroner
Oppgraderingen har en total prislapp på rundt 205 millioner kroner. Fylkesråd Sande er glad prosjektet nå har avsluttet den pålagte testfasen, og søknad om endelig godkjenning skal nå oversendes til Vegdirektoratet.
– Det er også nødnett, DAB-dekning og i tillegg har vi fått på plass mobildekning. Vegtrafikksentralen styrer og overvåker tunnelen, for trafikantenes sikkerhet. Takk til våre entreprenører som har gjort en fabelaktig jobb. Og takk for en god dialog med Bø kommune. De har bidratt godt for at vi kan nå ut med informasjon. I et slik prosjekt vil det alltid være noen justeringer på tidspunkt og endringer for trafikantene. Noen av disse har skjedd på kort varsel. Da har det vært viktig å informere, sånn at bilistene får så få overraskelser som mulig. Nå kan vi glede oss over at vi har fått en topp moderne oppgradert tunnel, avslutter fylkesråd Monika Sande.
Hovedentreprenør har vært BMO Tunnelsikring AS.