– Det blir svært krevende tider for bilistene i og rundt Bergen by. Men det er dette som må til for å få tunnelene opp til dagens standard, sier byggeleder på Glaskartunnelen, Kristian Dahle Sylta i Statens vegvesen.
I begge tunnelene er tilstand på eksisterende teknisk utrustning dårlig, og tunnelene har stort behov for oppgradering for å tilfredsstille kravene i tunnelsikkerhetsforskriften. All teknisk utrustning i og utenfor tunnelene skal byttes ut og erstattes med nytt som ivaretar dagens krav. Dette inkluderer blant annet ventilasjonsanlegg, belysning, drenering, kameraovervåking, nye tekniske bygg og nødstasjoner med brannslukkere og telefon. Prosjektet i Glaskartunnelen skal i tillegg til tunneloppgradering etter forskriften, etablere mulighet for toveis trafikk i ett løp, gjeldende for begge tunnelløp.
Stengetider
I Glaskartunnelen på E39 mellom sentrum og Åsane starter arbeidet allerede mot slutten av juli. Prosjektet innebærer arbeid fra Åsane Bussterminal i nord til Eidsvågtunnelen i sør. Detaljene tilknyttet trafikkavvikling er ikke helt på plass ennå, da ting skal fastsettes i oppstartsmøte med entreprenøren. Men det ligger an til slik stenging i grove trekk:
- Kl. 22:00–05:30 : Stenging inntil 7 dager i uken fra mandag t.o.m. søndag. Tidene kan strekkes noe for enkelte arbeidsoppgaver.
- I helg kan tidene ved behov utvides til 20:00–09:00.
- Det vil i tillegg bli innsnevring til ett kjørefelt i hver retning store deler av døgnet når tunnelen er åpen, men man vil prøve å unngå innsnevringer i tilknytning til rushtider.
- Det skal også gjøres arbeid i Eidsvågtunnelen, cirka 90 arbeidsdøgn er påkrevd der. Stenging kl. 22:00–05:30, inntil 7 dager i uken fra mandag t.o.m. søndag.
Omkjøringsvei for stengt Glaskartunnel vil være Ervikveien, Tertneskrysset og Åsanemyrane.
Ved stenging av Eidsvågtunnelen vil Helleveien og Eidsvågveien være omkjøring.
I Damsgårdtunnelen starter arbeidet etter sommerferien. Der blir stengingene slik i grove trekk:
Løp mot sentrum:
- søndag–fredag, 19:00–05:30
- fredag–lørdag 19:00–09:00
- lørdag–søndag 19:00–10:00
Løp fra sentrum:
- søndag–fredag 20:00–05:30
- fredag–lørdag 20:00–09:00
- lørdag–søndag 20:00–10:00
Kun ett løp kan stenges om gangen, og oppgitte tider er det maksimale entreprenøren kan be om å få stenge. Faktiske stenginger kan bli mindre omfattende.
Det vil også være arbeid der det vil være nødvendig å stenge ett løp igjennom helg fra fredag kveld til mandag morgen sammenhengende. Dette vil være av begrenset omfang, og det vil planlegges spesielt og informeres om i forkant.
Rampene i Damsgårdstunnelen vil også kunne stenges i perioder.
Skiltet omkjøringsvei er planlagt via fv. 557 Knappetunnelen–fv. 574 Bjørgeveien–fv. 556 Straumeveien og E39 Fjøsangerveien.
E39 Glaskartunnelen:
- Statens vegvesen har tildelt konkurransen til Fyllingen Maskin i arbeidsfellesskap med Strand AS og Magnus Thunestvedt AS. (Heretter kalt FST)
- Tilbudssum kr 223 398 560,- eks mva.
- Tre entreprenører gikk gjennom prekvalifiseringen, AS Birkeland Entreprenørforretning, FST og OneCo Infra AS .
- To entreprenør leverte inn tilbud, og det var FST og OneCo Infra AS.
- Kontraktsignering blir i starten av juli.
- Oppstart i fellesferien 2023.
- Frist for ferdigstillelse andre kvartal 2025.
Rv 555 Damsgårdtunnelen:
- Statens vegvesen har tildelt konkurransen til OneCo Infra AS.
- Tilbudssum kr 440 797 391,- eks mva.
- To entreprenører gikk gjennom prekvalifiseringen, OneCo Infra AS og Kraftmontasje AS.
- En entreprenør leverte inn tilbud, og det var OneCo Infra AS.
- Kontraktsignering blir i slutten av juni.
- Oppstart etter sommerferien.
- Frist for ferdigstillelse oktober 2025.
Statens vegvesen tar forbehold om at entreprenører som ikke nådde frem i konkurransen har 14 dagers klagefrist. Ved klage kan det bli utsatt oppstart.
E39 Glaskartunnelen ligger på E39 i Åsane nord for Bergen, og har to løp. Sørgående løp er på 597 meter og ble åpnet i 1990, og nordgående er på 585 meter og ble åpnet i 1994. Årsdøgntrafikken i 2020 var på 48 000 kjøretøy.
Rv. 555 Damsgårdtunnelen åpnet i 1993, og den er 2360 meter lang. Det er en toløps-tunnel med to felt hver retning, i tillegg til ramper. Årsdøgnstrafikken er på over 40 000 kjøretøy.