Et av hovedmålene med prosjektet er å utvikle ny norsk mer bærekraftig teknologi og kompetanse med stort eksportpotensial, som bidrar til at Nye Veier når målet om å redusere klimagassutslipp i byggefasen av veiprosjektet med 50 prosent innen 2030.
Leder for teknologi og fag i Nye Veier, Anne Stine Johnson, er optimistisk til hva Grønn plattform prosjektet kan oppnå.
– I Nye Veier får prosjektet stor oppmerksomhet. Vi skal i fellesskap klare å endre vår bransje gjennom Bærekraftig verdikjede og materialbruk i veibygging, forteller Johnson.
Ambisjonen er å etablere et effektivt innovasjonssystem, «Europaveien» for ny norsk teknologi, der vi øker omstillingstakten til grønne og innovative løsninger og metoder ved å ta ned barrierene som i dag stopper industrialiseringen av disse.
– Vi skal endre hvordan vi jobber på og tenke ut nye måter å bygge vei på, innleder daglig leder i VIA og prosjektleder, Helen Roth.
Godt samarbeid på tvers av bransjen er viktig for å få til en endring understreker Roth.
– Bærekraftig verdikjede og materialbruk i veibygging vil bestå av minimum ti fullskala piloter. Å jobbe sammen på tvers i hele verdikjeden er viktig og nøkkelen for å lykkes.
En viktig del av prosjektet er å gjennom forskning verifisere om de ulike pilotprosjektene faktisk er mer bærekraftige eller ikke sammenlignet med dagens situasjon.
– I dette prosjektet har vi lyst til å transformere måten vi bygger veier. Vi skal gjøre det gjennom å se på nye konstruksjonsteknikker, bruke nye materialer og innovativt design. Målet med prosjektet er å se om vi kan spare 50 prosent av dagens CO2 utslipp i bygging av vei, og det mener vi er fullt mulig, forteller Reyn Joseph O'Born, deltaker i prosjektet og førsteamanuensis ved UiA.
Grønn plattform finansieres av Nærings- og fiskeridepartementet, og deles ut av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Siva i fellesskap.
Grønn plattform skal akselerere den grønne omstillingen i næringslivet ved å støtte prosjekter som skal gi reduserte klimagassutslipp i 2030 på veien mot et lavutslippssamfunn i 2050.