Foto: Kjell Wold
Publisert: 10.05.2023 

Feiret siste støp og nye konstruksjoner med burgerfest på bruen

Statens vegvesen er i mål med siste støp på nordgående løp på Isielva bruer – det ble feiret med en ekstra god lunsj.

Omkring 40 ansatte fra Skanska og Statens vegvesen fikk servert hamburgerlunsj på den nye bruen.

–  Her har flinke folk fra Skanska og Vegvesenet samarbeidet godt. Vi hadde lyst til å gjøre ekstra stas for alle som har bidratt til at vi har hatt god fremdrift og nå er i mål med siste støp på det første løpet av Isielva bruer, sier byggeleder Tom Heldal Larsen fra Statens vegvesen.

–  Vi benyttet også anledningen til å  feire vi at vi er i mål med støpingen av flere andre store konstruksjoner i prosjektet, tilføyer han.

Isielva bruer – to enorme konstruksjoner

Trafikanter som ferdes på E16 i dag kan se den nye bruen som ruver nesten 20 meter over landskapet, og har måttet forholde seg til omkjøringer når vi har måttet stenge Skuitunnelen på grunn av pågående støping på bruen.

– Vi er i rute og er takknemlige for at trafikantene har vært tålmodige med oss. Det at vi bygger samtidig som trafikkflyten over Sollihøgda går som normalt krever god planlegging, poengterer Larsen.

Nå er altså siste støp på nordgående løp utført. Det skal bygges to parallelle bruer på henholdsvis 228 (nordgående) og 241 meter (sørgående) lengde (inkludert landkarene). I løpet av sommeren skal trafikken som i dag går over bruen ved Bjørum sag flyttes over på den nye bruen, mens bruen ved Bjørum sag skal sprenges bort. Når begge løp på Isielva bruer er ferdige vil de bestå av til sammen 22.000 tonn betong, stål og asfalt.

Feirer flere fullførte brukonstruksjoner

–  Vi er nå i mål med støpingen av flere store konstruksjoner på strekningen Bjørum-Skaret, sier Larsen.

Filmen viser hvordan strekningen E16 Bjørum-Skaret blir når den er ferdigbygd.

Dette er konstruksjonene prosjektet nå er i mål med støpingen av:
  • Brenna bruer: to konstruksjoner parallelt, lengder cirka 120 meter.
  • Skoglund bru: ny E16 på bru over Bekkedalen ved Skoglund. Én konstruksjon (4-felts motorveibru), lengde cirka 120 meter.
  • Rustadbekken bru: adkomstveg over Rustanbekken ved Avtjerna. Én konstruksjon, to kjørefelt. Lengde cirka 73 meter.
  • 8 tunnelportaler (arbeidene pågår, vi støper en portal i hver ende av begge løp på henholdsvis Sollihøgdtunnelen og Bukkesteinshøgdtunnelen).
  • Tømmerdalen bruer: arbeid pågår på brua som kommer like etter Sollihøgdtunnelen på Avtjerna-siden (forskaling av dekket pågår nå).

Arbeidene på strekningen Bjørum-Skaret startet i 2021 og skal være ferdigstilt i 2025.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur