Dette viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.
– Seks omkomne i Innlandet er et høyt antall trafikkdrepte på en måned i ett fylke, sier Guro Ranes, leder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen. At to av ulykkene var med flere omkomne, forklarer antallet noe, men tragedien er alltid stor for dem som mister sine.
– I fjor opplevde vi flere ulykker med mer enn én omkommet, men det skjer heldigvis ikke så ofte. At det er to slike ulykker i ett fylke på én måned, er svært uvanlig. Alle dødsulykker undersøkes grundig for å finne svar, slik at vi kan få ulykkestallene ned og nærme oss nullvisjonen, sier Ranes.
Innlandet har flest omkomne i trafikken i år
De seks som døde i Innlandet i april, omkom alle i møteulykker. Med syv døde på veiene så langt i fylket, er det Innlandet som er hardest rammet ved utgangen av april. Rogaland har seks drepte hittil i år.
I Trøndelag omkom tre personer på veiene i april, mens det har vært én trafikkdrept i henholdsvis Møre og Romsdal og Nordland.
Ingen har så langt i år omkommet i trafikken i Oslo, Vestfold og Telemark og Agder.
Mange fridager i mai – følg med i trafikken
Det er mange fridager og utfarts-helger i mai. Guro Ranes peker på ansvaret vi har som bilførere:
– Hvis vi alle bruker bilbelte, er edru, våkne og avpasser farten etter forholdene, gir vi et svært viktig bidrag til å få ned tallet på drepte og hardt skadde på veiene, sier hun.
Nullvisjonen – ingen skal dø eller bli hardt skadet i trafikken
Trafikksikkerhetsarbeidet i Norge er basert på en visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte og hardt skadde i veitrafikken – nullvisjonen.
Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei er en plan for trafikksikkerhetsarbeidet i Norge med 179 målrettede tiltak. Den er et samarbeid mellom Statens vegvesen, politiet, Helsedirektoratet, Utdanningsdirektoratet, Trygg Trafikk, fylkeskommunene og åtte storbykommuner, samt mange andre offentlige aktører og interesseorganisasjoner.
Ambisjonen i Nasjonal transportplan er maksimalt 350 drepte og hardt skadde i 2030, hvorav maksimalt 50 drepte. Ingen skal omkomme i vegtrafikken i 2050.
Trafikkdrepte fordelt på fylke ved utgangen av april
Fylke | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022* | 2023* |
Viken | 19 | 9 | 8 | 2 | 4 | 7 | 9 | 4 | 3 | 2 |
Oslo | 2 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | 2 | 0 |
Innlandet | 1 | 1 | 5 | 2 | 3 | 6 | 4 | 3 | 3 | 7 |
Vestfold og Telemark | 3 | 2 | 4 | 1 | 1 | 1 | 5 | 2 | 0 | 0 |
Agder | 1 | 5 | 0 | 1 | 4 | 2 | 1 | 0 | 1 | 0 |
Rogaland | 3 | 1 | 4 | 3 | 1 | 0 | 1 | 0 | 6 | 6 |
Vestland | 4 | 2 | 6 | 4 | 2 | 3 | 0 | 1 | 0 | 1 |
Møre og Romsdal | 1 | 1 | 0 | 1 | 2 | 4 | 0 | 1 | 0 | 3 |
Trøndelag | 2 | 1 | 8 | 4 | 2 | 1 | 3 | 1 | 1 | 4 |
Nordland | 3 | 1 | 1 | 3 | 2 | 3 | 4 | 0 | 2 | 2 |
Troms og Finnmark | 0 | 4 | 3 | 1 | 2 | 2 | 2 | 4 | 0 | 3 |
SUM | 39 | 27 | 40 | 23 | 24 | 29 | 30 | 16 | 18 | 28 |
Dødsulykker fordelt på uhellstype ved utgangen av april
Uhellstype | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022* | 2023* |
Møteulykker | 17 | 12 | 20 | 11 | 14 | 12 | 16 | 9 | 8 | 15 |
Utforkjøring | 8 | 8 | 13 | 2 | 6 | 8 | 6 | 3 | 4 | 5 |
Kryssulykke | 4 | 2 | 2 | 0 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0 |
Samme kjøreretning | 2 | 2 | 1 | 2 | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 |
Fotgjengerulykke | 8 | 3 | 3 | 5 | 3 | 6 | 5 | 3 | 1 | 5 |
Annet | 0 | 0 | 1 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 |
SUM | 39 | 27 | 40 | 23 | 24 | 29 | 30 | 16 | 18 | 28 |
Hele året | 147 | 117 | 135 | 106 | 108 | 108 | 93 | 80 |
* 2022 og 2023- tallene er foreløpige tall