Foto: Statens vegvesen
Publisert: 20.03.2023 

Nødvendig vedlikehold av Atna bru på riksvei 3 i Stor-Elvdal starter

Den 11. april starter arbeidene med ny kantdrager, nytt brurekkverk, mindre breddeutvidelse av brudekket, forsterkning av stålbjelkene ved pilarer under bruen, utskifting av fuger og ny asfaltbelegning på hele brudekket for Atna bru.

Atna bru på riksvei 3 går over Glomma, rett nord for tettstedet Atna i Stor-Elvdal kommune.

Trafikale konsekvenser

Frist for ferdigstillelse av arbeidene er 15. september 2024. I byggeperioden vil trafikken bli lysregulert og avvikles på ett kjørefelt med minimum kjørefeltbredde 3,5 meter. Det vil ikke foregå arbeider på bruen mellom 30. september 2023 og 2. april 2024. Dette på grunn av arbeider som krever temperatur over 5 plussgrader. I denne perioden vil trafikken avvikles på to kjørefelt med asfaltert kjørebane.

– En side av bruen skal ferdigstilles før arbeidene flyttes over til andre siden, og det er mål om at 270 meter med kantdrager på bruplate og landkar, samt komplett brurekkverk, skal være ferdig innen utgangen av november i år, sier Rolf Storsveen i Statens vegvesen. 

Omfattende arbeider

Det er en stor jobb som skal gjøres for å utbedre og vedlikeholde Atna bru.

– Eksisterende kantdragere skal fjernes og det skal støpes totalt 540 meter med nye kantdragere, det skal monteres nytt brurekkverk og to fuger skal skiftes ut. Det er også behov for noe forsterking av stålbjelker ved pilarene under brua. All belegning på bruen skal fjernes og det skal legges ny membran og asfalt på hele brudekket, sier Rolf Storsveen.

Forlenger levetiden til bruen

Atna bru stod ferdig bygd i 1975. Bruen har fem spenn og er bygd som ei stålbjelkebru med betongdekke. Bruen har en total lengde på 254 meter, hvor lengste spenn er 60 meter. 

– Vi beklager ulempene dette medfører for trafikantene, men disse arbeidene er et godt eksempel på Statens vegvesens målsetning om at vi må ta vare på det vi har og utbedre der vi kan. Det er viktig og riktig at disse arbeidene utføres, og bruas levetid forlenges, sier Rolf Storsveen i Statens vegvesen.

Sikkerheten først

Brurekkverket til Atna bru har vist seg å være påkjørselutsatt. Kantene på brudekket har betydelig med avskallinger på betong og bruen er smal. Føringsbredden på bruen økes med 0,5 meter, fra 7,0 meter til 7,5 meter.

– Vi understreker at bruen er trygg både før og under arbeidene. Det er veldig viktig at skilting og lysregulering blir respektert i anleggsperioden. Sikkerheten for trafikantene og de som arbeider med bruen må komme først, understreker Rolf Storsveen.

Utførende entreprenør for arbeidene er BMO Entreprenør AS.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur