I mai iverksatte Skagerak Energi med Skien kommune som partner pilotprosjektet «Mobil energi til utslippsfri byggeplass». Kommunen har leid inn to elektriske gravemaskiner til vann- og avløpsprosjekter. Disse lades ved hjelp av mobile batteriløsninger utviklet av Skagerak Energi og deres teknologipartner Kverneland Energi.
– Det er et enormt behov for å få energi ut til anleggsplassene. Vi kan ikke hente alt fra strømnettet, fordi kapasiteten ikke er god nok. Mange anleggsplasser ligger langt fra infrastruktur og får store tilleggskostnader hvis det skal legges kabler. Dette er infrastruktur man ikke trenger når prosjektet er ferdig. Mobil energi er avgjørende for å møte kravet om utslippsfrie byggeplasser, sier Håvard Hadland fra avdeling Innovasjon og forretningsutvikling i Skagerak Energi.
Store utslipp
I 2019 stod bygg- og anleggsvirksomhet i Norge for utslipp av rundt 2 millioner tonn CO2, ifølge SSB. Utslipp fra bygg- og anleggsplass utgjør 854.000 tonn CO2.
– Med de rette grepene kan vi komme ned i tilnærmet nullutslipp, sier Hadland.
I 2021 undertegnet Bergen, Oslo, Tromsø, Trondheim, Stavanger og Drammen en storbyerklæring, med mål om at kommunenes bygg- og anleggsvirksomhet skal være utslippsfri innen 2025. Innen 2030 skal målet gjelde hele byggebransjen i offentlig og privat sektor.
Skepsis
Teknisk sjef Jonas Kverneland i Kverneland Energi forklarer at de har utviklet et batterisystem som fungerer slik: Batteriet lades på en sentral oppladningsplass og transporteres til byggeplass med lastebil, der det står en lader i en mindre kontainer. Batteriet og laderen kobles enkelt sammen. kontaineren er flyttbar og består av to ladepunkter som kan lade 360 kilowatt per time. Gravemaskinene i prosjektet har ikke kapasitet til å lade så hurtig, men kan være ferdig ladet i løpet av en times tid.
Hadland forteller at de møtte litt skepsis da de kom med 25 tonn tunge elektriske gravemaskiner og batteri til anleggsplassen. Men arbeiderne har vært positive til prosjektet. El-gravemaskiner innebærer mindre støy, mindre eksos og fungerer like godt som dieselmaskiner. De har møtt på noen utfordringer, slik man kan forvente i et pilotprosjekt. Det har gått på hurtiglading og samspill mellom enhetene. Batteriet har også ved noen tilfeller gått tomt på grunn av høyere forbruk enn estimert. På byggeplass må det også det settes av plass til kontainerne og ladeplass og kontainerne har måttet flyttes mer enn nødvendig.
Først ute
Skagerak Energi har uttalt i eget fagblad at pilotprosjektet er den første helhetlige offgrid-løsningen for bygg- og anleggsbransjen.
–I ettertid har flere konkurrenter kommet til med løsninger som kan driftes offgrid i korte perioder. Hovedforskjellen er at de henter energi fra strømnettet. Vi kjører ut ny energi hele tiden. Vi er ikke avhengig av nettilgang, sier Hadland.
Planlegging
Hadland og Kverneland mener bransjen er giret på omstilling for å møte det grønne skiftet. Men bransjen er avhengig av god infrastruktur og strømtilgang. Det må derfor jobbes parallelt med utvikling, omstilling og investering i maskiner for å nå målene. Logistikken og arbeidsflyten må planlegges på en annen måte. En dieseltank kan vare i to-tre uker.
– Jeg har inntrykk av at bransjen er positiv. Når kravene kommer for fullt fra 2025 og fram mot 2030 ønsker de ikke å være bakpå. Samtidig, om de skal investere nå, vil de ha en forsikring om at det er tilgang på kontrakter og strøm utover strømnettet, sier Hadland.
– Vi er fortsatt i tidlig fase, men det er bare noen få år til alle kommuner skal ha utslippsfrie byggeplasser. I dag er det få byggeplasser som har nok tilgjengelig strøm til å bli helt utslippsfrie. Kommunene og entreprenørene må være villige til å investere i elektriske maskiner og det nødvendige utstyret som skal til for å lade disse. Det er ikke tvil om at det innebærer ekstrakostnader, men vi kommer ikke utenom, sier Kverneland.
Prisen øker
Økonomi er et av de store spørsmålene i det grønne skiftet på bygg- og anleggsplasser. I sum kommer nok byggeprosjekter til å bli noe dyrere, også når el-maskinparken og strømleveransene er på plass.
– Prisen vil gå ned etter hvert som antallet øker. Det grønne skiftet har en kostnad. Hadde det vært lavere kostnader enn dagens drift, ville nok utviklingen allerede ha skjedd i et langt høyere tempo, sier Hadland.
Prosjektet er støttet av Enova, og skal gå ut 2023.