Bergtunnelen bygges som en sprengt ett-løps dobbeltsporet tunnel med sprengningstverrsnitt på ca. 123 m2 og et frittromsa- real på ca. 93 m2 etter at tunnelen er ferdig bygget. Bergtunnel- en er ca. 6 km lang målt fra påhugget på Danvik til påhugget på Gulliksrud i Skoger.
Tunnelen tettes ved hjelp av systematisk forinjisering for å sikre vannbalansen i området og ivareta det ytre miljø. Tunnelen stabilitetssikres med bolter, sprøytebetong, mv. for en dimensjo- nerende levetid på 100 år. Vann- og frostsikring av tunnelen utføres med membran som dekkes med en kontaktstøpt hvelvkonstruksjon.
Tunnelen drives fra to tverrslag samt fra Gulliksrud i sør. De to tverrslagstunnelene, ved Austadveien og ved Danserud, vil fungere som evakueringstunneler i driftsfasen. I tilknytning til tverrslagene etableres det parallelle evakueringstunneler på deler av strekningen.
I tillegg etableres to rene evakueringstunneler, én til eksisteren- de rømningstunnel fra Strømsåstunnelen og én ut i dagen ved Gunnerud slik at det blir rømningsmulighet for hver 1000 m. Evakueringstunnelene er på 25 m2, mens tverrslagene har et større tverrsnitt (60 m2) da de vil være adkomsttunneler for driving av jernbanetunnelen. Prosjektet har en kostnadsramme på om lag 1.900 millioner NOK.
Dette er en tverrfaglig entreprise med underbygning og jernbanetekniske arbeider på Sundland. Prosjektet skal utvide togparkeringsanlegget i tillegg til å...
Les merFoto: Helene. F- Skage Prosjektet fullfører dobbeltsporet mellom Bergen og Arna, og moderniserer Nygårdstangen godsterminal. Etter byggingen vil man kunne...
Les merFoto: Anne Mette Storvik / Bane NOR Bane NOR bygger nytt dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand til Barkåker nord...
Les merBergtunnelen bygges som en sprengt ett-løps dobbeltsporet tunnel med sprengningstverrsnitt på ca. 123 m2 og et frittromsa- real på ca....
Les merNår Gjøvikbanen er oppgradert ved utgangen av 2022 kan det kjøre ett persontog i timen mellom Oslo og Gjøvik og...
Les merBane NOR oppgrader signalsystemet i hele Norge til ett felleseuropeisk og digitalt system (ERTMS). Dagens anlegg er sikkert, men basert...
Les merMed Follobanen får reisende dobbelt så godt togtilbud. Med høyhastighetstog direkte mellom Oslo og Ski blir reisetiden ned til halvert....
Les merBane NOR oppgrader signalsystemet i hele Norge til ett felleseuropeisk og digitalt system (ERTMS). Dagens anlegg er sikkert, men basert...
Les merBane NOR oppgrader signalsystemet i hele Norge til ett felleseuropeisk og digitalt system (ERTMS). Dagens anlegg er sikkert, men basert...
Les merNy «Sentrumspassasje» for Skarnes sentrum fra Øgardsvegen til Stasjonsvegen. Gir en betydelig kortere kryssing av jernbanen for gående og syklende....
Les mer