Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og konserndirektør Ståle Rød i Skanska signerte i dag den første av tre store Rogfast-kontrakter. Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen
Publisert: 12.12.2022 

Rogfast-kontrakt på 5 milliarder signert

I dag, 12.12.22 klokken 12:12, ble den første store Rogfast-kontrakten signert av vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og konsernsjef Ståle Rød i Skanska. Kontrakten er den første av tre store på å bygge den 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør til Bokn i nord.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og konserndirektør Ståle Rød i Skanska signerte i dag den første av tre store Rogfast-kontrakter. Kontrakten på cirka 5 milliarder kroner er den største vegutbyggingskontrakten som er tildelt i Statens vegvesen.

Med en verdi på nesten fem milliarder kroner er kontrakten den største vegutbyggingskontrakten i Norge gjennom tidene, og er også en av de største landbaserte kontraktene som er inngått i Rogaland. Sammen med de andre Rogfast-kontraktene vil ringvirkningene være store for mange typer arbeidskraft.

18,5 kilometer tunnel

Kontrakten er knyttet til byggingen av nordre del av den totalt 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør og Bokn i nord. Skanska skal bygge en toløps tunnel fra Bokn i nord og halvveis mot Kvitsøy, totalt 18,5 kilometer. I tillegg skal det bygges to kilometer med vei i dagen.

– Jeg vil gratulere hele regionen med dagen. Det er godt å komme i gang med å bygge tunnelen som skal sikre god mobilitet for store deler av Vestlandet. For industrien og arbeidslivet vil det å spare 40 minutters reisetid mellom Stavanger og Bergen bety mye, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Vassbakk & Stol

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og konserndirektør Ståle Rød i Skanska signerte i dag den første av tre store Rogfast-kontrakter. Kontrakten på cirka 5 milliarder kroner er den største vegutbyggingskontrakten som er tildelt i Statens vegvesen. (Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen)

Konserndirektør Ståle Rød i Skanska mente som vegdirektøren at prosjektet ville betyr mye for regionen, og for Ferjefri E39.

– Vi ser virkelig frem til å få være med å realisere Rogfast sammen med vår gode kunde Statens vegvesen. Prosjektet ligger også midt i kjerneområdet til vårt spesialistselskap Vassbakk & Stol og det at vi i Skanska kan samle våre felles ressurser og gjennomføre et slikt stort og komplisert anlegg i et område hvor så mange av våre ansatte bor og jobber til daglig gir prosjektet en ekstra dimensjon, sier Ståle Rød, konsernsjef i Skanska Norge.

Når produksjonen er på topp i 2026 og 2027 vil cirka 150 Skanska-ansatte være tilknyttet prosjektet. Opp mot halvparten av bemanningen vil ha lokal tilknytning.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur