Rønning og dattera skulle til Gjøvik for å handle. De kjørte sammen fra jobben til Rønning i industrifeltet på Mohagen. På vei ut i krysset på riksvei 4 var hun uoppmerksom et øyeblikk. Hun kjørte ut i veien samtidig som en trailer var på vei i retning Lygna.
– Englevakt
Trailersjåføren så hva som skjedde, tutet og la seg ut i forbikjøringsfeltet. Likevel traff traileren bilen til Rønning i venstre forskjerm. Stasjonsvognen ble kastet inn i auovernet på høyre side, og dratt oppover mellom rekkverket og tilhengeren.
Rønning og dattera kom fra ulykken uten skader. De ble kjørt til legekontoret på Jaren. Rønning var nok i sjokk. I tillegg var mor og datter forslått.
– Vi hadde englevakt. Kreftene var voldsomme. Hadde vi vært en halvmeter lengre ut i krysset hadde vi nok vært et annet sted nå, sier hun.
Trafikksikker vei
Hun er veldig glad for at Statens vegvesen har bygd nytt kryss på Mohagen og ny trafikksikker veg på vei opp mot Lygna. 12 personer har blitt skadet i trafikkulykker på strekningen Sandvoll-Amundrud de siste 20 årene.
– Det har aldri vært tryggere å kjøre rv. 4 opp mot Lygna fra sør enn nå, sier byggeleder John Bekken i Statens vegvesen.
Den 3,8 kilometer lange strekningen var kjent som Norges smaleste tre felts vei. Med økende trafikk ble den ti meter brede veien etter hvert for smal. Krysset ved Mohagen industrifelt har vært særlig ulykkesutsatt. Nå er vegen utvidet til 15 meter med midtrekkverk og veilys.
Problemet med krysset på Mohagen var at det manglet akselerasjonsfelt nordover. Andre veien var det påkjøringsfelt. Nå er krysset bygd om med akselerasjonsfelt i begge retninger.
660 arbeidsplasser
Rønning jobber ved ventilasjonsfirmaet Trox Auranor. Firmaet er av et titalls selskaper på Mohagen med til sammen om lag 660 årsverk. I tillegg bruker mye av trafikken til og fra Mohagen Miljøstasjon veikrysset.
Rv. 4 Sandvoll-Amundrud åpner offisielt tirdag 20. desember, men Vegvesenet åpnet veien for trafikk og fartsgrense 80 kilometer i timen denne uken.
– Jeg gruer meg fortsatt litt for å kjøre den nye krysset, selv om det har blitt mye, mye tryggere, sier Rønning.