Handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren ble lagt frem i slutten av oktober. Planen inneholder 39 tiltak, som sammen skal bidra til å fremme seriøsitet i transportbransjen, like konkurransevilkår mellom næringsaktørene og sørge for at de som jobber i transportsektoren har trygge arbeidsplasser og arbeidsvilkår i tråd med norske standarder og verdier.
Nye regler for transport med varebiler, om sjåførers arbeidstid og kontroll- og håndheving
– Jeg mener at denne planen, sammen med det arbeidet som gjøres i Arbeids- og inkluderingsdepartementet, vil bidra til å nå disse målene. Men jobben vår er ikke avsluttet selv om planen er lagt frem. Vi er allerede i gang med å jobbe med en rekke av planens tiltak, og enkelte er vi også i mål med. Statens vegvesen har en viktig rolle i gjennomføringen av planen, og nå gir vi dem i oppdrag å følge opp enda flere av tiltakene, sier Nygård.
Statens vegvesen skal blant annet starte regelverksarbeidet for å innføre nye regler for varebiler mellom 2,5 og 3,5 tonn. De skal videre revidere forskrift om arbeidstid for sjåfører, og i den forbindelse vurdere transportbestillers ansvar for sjåførenes arbeidstid.
Videre får de en rekke oppdrag knyttet til kontroll og håndheving. De skal blant annet jobbe med nye regler for å innføre en hjemmel til å håndheve Arbeidstilsynets vedtak om stans og jobbe for økt digitalisering av kontrollvirksomheten.
Statens vegvesen blir også bedt om å forberede seg på og legge til rette for at kravet om fagkompetanse for drosjeløyvehavere skal kunne tre i kraft, forutsatt at Stortinget vedtar disse lovendringer om dette.