Hardangerbrua, 1 380 meter lang med et hovedspenn på 1 310 meter og kjent som Norges største hengebru, var et av de første prosjektene Eirik Wie Furunes jobbet med da han startet i Norconsult i Bergen i 2010.
By eller bygd
Eirik Wie Furunes, gruppeleder bru i Norconsult, har bodd i Mo i Rana siden 2018. Det er en biltur på 1 102 kilometer, ifølge Googles veibeskrivelse, unna resten av brugruppen i Bergen som han har personalansvar for. For Eirik ble det etter famileforøkelse aktuelt å søke mot hjemstedet Mo i Rana, ett av Norconsults 70 kontorer i Norge.
– At Norconsult har så mange kontorer spredt rundt om i Norge, det mener jeg er en av de virkelig store fortrinnene vi har i rådgivningsbransjen, sier Eirik.
– Noen liker å bosette seg i urbane strøk og andre foretrekker distriktene, men på et tidspunkt må man ta et valg. For familien og meg har det alltid vært veldig viktig at vi kan bo nær resten av slekten i Mo i Rana.
Sosialt på kontoret
Prisen Eirik betaler er at han går glipp av kaffepraten med Norconsulterne han har personalansvar for i Bergen, men til gjengjeld er det daglige digitale arenaer med gruppen han leder. Det sosiale blir uansett godt ivaretatt av medarbeiderne ved Norconsults kontor i Mo i Rana. Det blir også noe tid til å nyte naturen i nærområdet, særlig Helgelandskysten nå på sommeren.
– Heldigvis har Norconsult investert tungt i samhandlingsverktøyene vi bruker, de er i tillegg blitt ekstremt mye bedre bare i løpet av de seneste årene, sier Eirik.
– Det er heller ikke til å legge skjul på at jeg har noen reisedøgn, inkludert en del turer til Bergen der jeg treffer kollegaer.
Verdensklasse
Norconsults bruingeniører er blant de fremste i verden på å designe heldigitale løsninger.
– Norconsult har vunnet mange viktige kontrakter, priser og er langt fremme. I tillegg til at vi har mange kompetente mennesker i organisasjonen, så har vi mange fremoverlente oppdragsgivere innenfor samferdsel som presser oss til å levere prosjekter i verdensklasse.
Norconsults brumiljø er konsentrert rundt Sandvika, Trondheim og Bergen, i tillegg til tre brumiljøer i Sverige. Siden Eirik er leder med personalansvar, er en del av jobben å ansette bruingeniører. Selskapet har mange spennende prosjekter og er hele tiden er på jakt etter kloke hoder.
– Fire år i Mo i Rana har gitt meg en del erfaringer med integrasjon på et kontor der du selv ikke er ansatt. Det mener jeg er verdifullt, det er jo ikke gitt at ingeniører med topp brukompetanse ønsker å bosette seg i nærheten av de største byene, sier han.
Kritisk oppdrag
Av og til blir det også behov for bruingeniørens kompetanse ved lokalkontoret, som da en gravemaskin kjørte inn i en bru på Nordlandsbanen og sjåføren stakk av. Skaden ble heldigvis oppdaget før et tog potensielt kunne sporet av, men skaden var kritisk og førte til full stans i togtrafikken som er en av hovedinfrastrukturene for transport i landsdelen.
– Siden jeg var eneste tilgjengelig bruingeniør i 50 mils omkrets, måtte jeg slippe alt jeg hadde da jeg ble kalt ut fra lokalkontoret. Da fikk vi konstatert at bruen hadde flyttet seg opp mot en halvmeter, sier Eirik.
– Etter hvert fikk vi på plass to enorme kraner som fikk gjort et simultanløft som fikk hele bruen på plass, legger han til.