Schmidt-Melbye kommer fra stillingen som forskningssjef ved avdeling for infrastruktur i SINTEF. Han har tidligere prosjektert bruer, vært prosjekteringsleder for samferdselsprosjekter, og vært avdelingsleder for Transportation i AFRY.
– Jeg har valgt å komme tilbake til AFRY fordi jeg ønsker å komme «nærmere spaden» igjen. I AFRY er det en rekke spennende muligheter, hvor man kan gjøre en forskjell. I tillegg er det et svært godt arbeidsmiljø, hvor man får jobbe sammen med dyktige kollegaer, sier Schmidt-Melbye.
I rollen som fagleder for bærekraft ønsker Schmidt-Melbye å i større grad integrere bærekraftstankegangen inn i arbeidsmetoder og prosjektgjennomføring. Ambisjonen er at AFRY, på alle nivåer i prosjekter, skal identifisere de beste løsningene sett ut fra et bærekraftsperspektiv, og fremheve disse inn mot kunder og partnere.
Konkrete og lønnsomme løsninger
– Vår målsetning innen bærekraft er å vise at AFRY får frem de beste og mest effektfulle bærekraftsløsningene, og at disse er lønnsomme. Løsningene skal være konkrete og de skal kunne gjennomføres – ikke bare være målsetninger, overordnede ambisjoner og vakre plansjer. Dette er noe Pierre vil bidra til i sin nye rolle, sier Anton Husøy, Direktør Transportation i AFRY i Norge.
– Vi som rådgivere har en unik og til dels krevende posisjon. Det er bransjens forventning at vi har kunnskap om bærekraftige løsninger, samtidig som vi har regelverk som ikke alltid støtter oppunder disse. Her må vi bidra med kunnskap og kompetanse slik at de beste beslutningene fattes, avslutter Schmidt-Melbye
Dette er en tilnærming selskapet tar med seg inn i prosjektene sine. Bare den siste uken har AFRY blitt prekvalifisert til både E6 Storhove – Øyer og E18 Fornebukrysset – Strand - to prosjekter som stiller strenge og høye krav til bærekraft.