Hotran bru stod ferdig i 1974, og ved jevne mellomrom er det nødvendig med litt større utbedringer. Arbeidet som Statens vegvesen nå skal utføre gjør vi for å sikre at brua fortsatt skal være trygg og sikker for alle trafikanter.
Skal gi brua lengre levetid
I de om lag tre månedene brua blir stengt, er det flere omfattende oppgaver som skal utføres.
– Vi skal fjerne asfaltdekke på brua og legge ny membran og nytt asfaltdekke. Bakvegg på begge landkarene skal flyttes lengre bak for å få plass til bredere fuger. Det skal monteres nye sluk, og deler av rekkverket skal demonteres og skiftes ut med nytt rekkverk. I tillegg skal vi utføre mekanisk reparasjon av betong på brua, forklarer Idar Buknotten som er byggeleder for bruvedlikehold i Statens vegvesen.
Statens vegvesen har jevnlig inspeksjoner av alle bruene sine, også av Hotran bru. Alle bruer påvirkes av trafikk og været over flere år.
– Dette gjør vi for at brua skal få lengre levetid. Å ta vare på bruene og vegene vi har, sparer samfunnet for både penger og miljø. Disse inspeksjonene viser at det nå er tid for vedlikehold av denne brua, sier Buknotten.
Omkjøring via gamle E6
Mens bruvedlikeholdet pågår, vil det blir omkjøring via fylkesveg 6818 (gamle E6 ved Fiborgtangen). Her blir fartsgrensen 50 og 60 km/t, og Statens vegvesen oppfordrer alle trafikanter til å følge skiltingen og vise hensyn til andre trafikanter mens det er omkjøring.