Idéen om å forlenge jernbanenettet til Tromsø er langt fra ny. Igjennom 1900-tallet har det blitt lansert mange ideer om hvor og hvordan Nord-Norgebanen kan bygges, og temaet har lenge vært en sentral samferdselspolitisk sak.
Kostnad og nytte
– Det er et sterkt politisk ønske å gjennomføre en konseptvalgutredning for Nord-Norgebanen. Samferdselsdepartementet har formulert et samfunnsmål for Nord-Norgebanen og utredningen skal kartlegge behovene til næringslivet og befolkningen. Blant annet skal vi vurdere samfunnsøkonomiske nytte og kostnader. Den samfunnsøkonomiske analysen inkluderer også ikke-prissatte virkninger knyttet til naturinngrep, sier oppdragsleder Anders Jordbakke i Multiconsult.
Anders Jordbakke leder arbeidet med konseptvalgutredningen og har med seg underleverandørene Concreto og Sitma, i tillegg til et faglig tungt team i Multiconsult.
Samordning av parallelle utredninger
Jordbakke sier det allerede pågår arbeid med en KVU for helhetlige transportløsninger for Nord Norge, som ledes av Statens Vegvesen. Det vil være avgjørende å sikre god samordning mellom de to utredningene for å sikre et konsistent beslutningsgrunnlag for behandling i regjeringen.
– Jernbanedirektoratet skal gå i dybden når det gjelder jernbaneløsningen, og i tillegg til oppdragsgiver kommer vi til å samarbeide tett med Bane NOR og Statens vegvesen, sier Jordbakke.
Arbeidet med KVU’en er nylig satt i gang og vil pågå frem til sommeren 2023. Deretter skal rapporten på høring og ekstern kvalitetssikring, før den legges frem til behandling hos regjeringen.