De nye S-trikkene vil være fleksible i lengde og kan foldes sammen og trekkes ut etter behov for passasjerkapasitet. På den måten vil de ikke ta så mye plass i bybildet. S-trikkene løser også utfordringene med basekapasitet for Sporveien fordi de totalt ikke vil være mer enn fem meter lange når de er brettet fullstendig sammen.
– Med de 87 trikkene vi allerede har i produksjon trenger vi to kilometer med spor på basene for å oppbevare dem, sier Konserndirektør for Sporveien Trikken, Birte Sjule.
Hun forteller at de 50 S-trikkene samlet bare vil ta opp 250 meter når de kjøres inn på basene for kvelden.
– Det eneste vi må være ekstra påpasselige med er at alle passasjerer har forlatt S-trikken før den foldes sammen, sier Sjule.
SL22
Sporveien skal presentere saken for Oslo bystyre 27. april. Hvis politikerne bevilger penger til de nye S-trikkene vil de første ankomme Oslo allerede i Q4 2023. Trikkene leveres av det italienske selskapet ZEEM. Trikkene vil ligne på SL18 i utforming, med unntak av at de kan foldes sammen for å spare plass. De nye trikkene vil får navnet SL22 etter bestilleråret 2022.