Jernbanedirektoratet gjennomfører en kundetilfredshetsundersøkelse som viser hva du synes om informasjonen du får både når alt går som det skal og når det er buss for tog. I 2018 var 82% av passasjerene fornøyd med informasjonen de fikk når de skulle ta tog. Etter at Bane NOR har tatt flere enkle grep som til sammen gjør en stor forskjell, var 88% av passasjerene fornøyd i 2021. Høsten 2020 svarte 46% at de var svært eller ganske fornøyd med informasjonen på skjermene når det var avvik. Etter noen enkle grep fra Bane NOR, svarte 77% det samme i 2021-undersøkelsen.
Enkle grep gjør en stor forskjell
Bane NORs Kunde- og trafikkinformasjon jobber hver dag for å gjøre det lettere for folk å finne ut når og hvilken plattform toget går fra. På skjermene på togstasjonene er for eksempel skriften nå i hovedsak hvit, ikke gul. Det gjør det lettere å lese, og gjør at Bane NOR kan merke i gult det som er annerledes enn vanlig. Da er det enda lettere å oppdage at Hakadal-toget som vanligvis går fra spor 16, går fra spor 15 i dag eller at toget til jobb er fire minutter forsinket.
Forandringene har blitt gjort etter å ha fått innspill fra spørreundersøkelser på stasjoner og fra togselskapene, kundesentrene til Bane NOR og Entur.
– Alle skal få riktig, lik, rask og nyttig informasjon, sier Victor Hansen, leder for kunde- og trafikkinformasjon i Bane NOR,– da kan de få gode reiseopplevelser og velge å reise med tog oftere.
Dette har blitt bedre:
- Nytt oppsett og forandret farger på informasjonsskjermene
- Tog som går og tog som er innstilt står hver for seg på skjermen
- Busstider og holdeplass står på utvalgte skjermer når det er buss for tog
- Faste busstopp til buss for tog med merking hele året
- Bedre skilting til holdeplassen når det er buss for tog
- Flere stasjoner har fått skjermer og merking som viser hvor du skal vente om du har med barnevogn eller kommer i rullestol
I tillegg har Bane NOR NÅ-appen:
- Med NÅ-appen får du skjermen fra stasjonen på telefonen din
- NÅ-appen viser deg hvor toget ditt er akkurat nå og nøyaktig når det kommer fram
- Lett å se hvor det er plass til rullestol og barnevogn
- Informasjon om hvor det er flest sitteplasser på toget som kommer
- Informasjonen på skjermene kan du nå få som talemelding i NÅ-appen
Dette kommer snart:
- Nytt høyttaleranlegg på Oslo S med bedre lyd og kvalitet på annonseringene
- SIRI-TJENESTE: lik informasjon i alle kanaler uavhengig av togselskap
- Nye skjermer og faste bussplasser ved Asker stasjon
- Nye skjermer og nytt høyttaleranlegg på flere stasjoner på Røros-, Dovre- og Nordlandsbanen
- Flere stasjoner får egen skjerm som viser busstider når det er buss for tog
- Gamle skjermer blir byttet ut med nye med bedre bildekvalitet så det blir lettere å lese
- Enda flere stasjoner blir merket så du kan finne din vogn lett