En ny rapport utført av Ramirent i Sverige viser at bærekraftige alternativ ofte velges bort til fordel for billigere løsninger, til tross for at de billige alternativene sjeldent viser seg å være kostnadsbesparende. Med riktig bærekraftstiltak, som enkelt kan tas i bruk, kan klimautslipp fra bygg- og anleggsbransjen reduseres drastisk.
ABAX er et telematikkselskap som har minimert den digitale terskelen for bygg og anleggsbransjen. Med ABAX Smart Connect har de gjort det enklere for flåteeiere å være bevisste på eget utslipp. Ledende produsenter som blant Catepillar, Hitachi og John Deere er alle koblet opp mot ABAX Smart Connect. Volvo er markedsledende i Europa og har en markedsandel i Norge på hele 32%. Når Volvo nå kommer inn i flaggskipet til ABAX, vil tjeneste være tilgjengelig for majoriteten av den norske maskinflåten. Gjennom ABAX Smart Connect får byggefirmaer løpende statusoppdatering på deres maskiner. I praksis innebærer dette større kontroll av virksomheters unødvendige drifts- og servicekostnader, og en daglig statusoppdatering på virksomheters forbruk og sammenstilling av CO2-avtrykk. Teknologien er allerede installert i alle Volvo-maskiner og det eneste som gjenstår for å anvende det digitale verktøyet er en tilkobling til ABAX Smart Connect.
– Volvo er en betydelig leverandør av maskiner til det Skandinaviske markedet, muligheten med å kunne koble seg til teknologi som allerede er installert i Volvos maskiner vil muliggjøre store gevinster for både miljø og kostnader. Vi må alle ta et ansvar og utnytte de utviklingsmulighetene som finnes, ikke minst i en bransje med stor samfunnspåvirkning. Vi ønsker å inspirere andre i bransjen til å gjøre en forskjell og utvide sine digitale tjenester, sier Paul Walsh, CTO i ABAX.