Det nye driftsstøttesystemet lanseres i starten av 2022.
– Ved å eksempelvis putte inn sensorer inn i og på en bru, kan vi se hvor mye belastning brua utsettes for totalt. Vi kan blant annet måle trafikkmengden, og da også hvor mye tungtransport som kjører over brua. Dessuten kan vi måle vindstyrken, og sjekke for korroderende elementer. Vi kan sende ut droner for å laserscanne og kartlegge tilstanden på brua. Så kan vi legge inn resultatet i vårt nye DDS for analyse, og videre avviksbehandling dersom det er påkrevd, sier sivilingeniør og leder for drift- og vedlikehold i Nye Veier, Magnus Johansen.
«Skitt-sensoren» i Arendal
Nye Veier har nettopp montert flere sensorer i en tunnel i Arendal: Disse gir nå signal om når tunnelen må vaskes.
– Rett og slett en «skitt-sensor», ler han.
Med sensorteknologi som dette kan Nye Veier gå fra en fast frekvens til en behovsstyrt frekvens på vedlikeholdet.
– Data fra sensorer (IoT) blir viktigere fremover. Ved hjelp lagret data fra slike sensorer over flere år så kan vi ved hjelp av algoritmer gå over til risikobasert vedlikehold for det mest kritiske utstyret, sier han.
Nye Veiers digitale driftsstøttesystem består av to softwaresystemer: Et anleggsregister (EAM) og et kartbasert system (GIS).
– Alt av videoer, bilder og dokumentasjon, med ferske oppdateringer om tilstand og servicehistorikk, skal gjøres tilgjengelig i DDS: Enten det gjelder en lysmast eller en ventilasjonsvifte i en tunnel, sier han.
Programvare som snakker sammen uten krøll
Den største utfordringen for Nye Veier i arbeidet med DDS, er å samle alle data på rett format, og få integrert DDS mot andre databaser, på en god måte:
– Vi ønsker å knytte opp DDS mot tredjepartssystemer, som Norsk vegdatabank (NVDB) og videre mot alarmsystemer og veikamera i regi Vegtrafikksentralen (VTS). Slik at om noe går galt med utstyr i en tunnel, eller en bil med henger har mistet en haug med planker, kan våre entreprenører og underentreprenører rykke ut – etter å ha fått beskjed fra DDS, sier Magnus.
Data må samles og sorteres slik at alt blir lesbart og gir sann informasjonen om de ulike komponentene i infrastrukturen.
– Da må vi etablere definisjoner for feilkoder og tilstandsgrader, med koder som angir hva som har ført til feilen og videre tilstand på utstyret. Feilkoder og tilstandsgrad bør være felles for bransjen, slik at eksempelvis Nye Veier og SVV klassifiserer samme utstyr likt, sier han.
Det nye driftsstøttesystemet skal bidra til at teknisk informasjon mellom Nye Veier og entreprenører flyttes fra mailboksen til anleggsdatabasen.
– Med e-poster blir det mye dårligere oversikt. Derfor ønsker vi å flytte kommunikasjonen om utførelse og garantioppfølging fra mail til arbeidsordre- og avviksløsningen i DDS. Da vil all teknisk kommunikasjon knyttes opp mot et objekt eller et system i anleggsdatabasen. Det gjør informasjonen tilgjengelig for brukeren ute i felten, sier Magnus Johansen.
Fordelen med å bygge alt fra bunnen
Naturlig nok er Nye Veiers drift- og vedlikeholdsavdeling ganske ny: Avdelingen ble etablert i 2018, to år etter at Nye Veier var en realitet.
Men det gir en rekke fordeler, forteller Magnus Johansen.
– Fordelen med å komme til rent bord er at vi kan bygge opp våre egne systemer uten å ta hensyn til gammel historikk og etablerte systemer. Det betyr ikke at dagens bransjesystemer er dårlige: Men ved å starte med blanke ark kan vi anskaffe moderne «hyllevare» løsninger som «snakker» sammen gjennom etablerte grensesnitt, sier han.
Et godt driftstøttesystem er viktig for å spare tid og penger, og vil på sikt sikre at Nye Veier gjør de riktige prioriteringene til rett tid:
– Om noen år vil DDS kunne hjelpe oss med å se de fremtidige kostnadene, ved å unnlate å utføre en utbedring i dag. Vi får også et system som hjelper oss med å huske på alt vi må ha oversikt over, og som våre entreprenører skal utføre – som reklamasjoner, lovpålagte inspeksjoner, avviks-lukking med mer sier Johansen.
God oversikt gir også en bedre opplevelse og mer åpen vei for trafikantene.
– Det viktigste er å levere en trafikksikker vei, med høy oppetid og regularitet. Det oppnår vi når veien er brøytet og saltet til riktig tid. Og vi får ned antall stengninger ved å utføre mesteparten av drifts- og vedlikeholdsoppgaver når vi først må stenge en veistrekning, sier han.