I tillegg til at ferjene blir klimavennlige, økes både kapasiteten og frekvensen.
Fire konkurrenter
Kontrakten gjelder for ti år, og tilbudet fra Torghatten Nord var på 1.535.282.000 kroner. Statens vegvesen fikk inn totalt fire tilbud.
– Vi er fornøyde med resultatet og at fire store rederier deltok i konkurransen, sier prosjektleder Siri Rennestraum Raknes i Statens vegvesen.
Norled AS leverte det nest laveste tilbudet på 1.593.395.895 kroner, deretter fulgte Fjord1 ASA med 1.667.938.089, mens Boreal Sjø AS lå høyest med sitt tilbud på 2.048.425.000 kroner.
Bedre ferjetilbud
Ferjesambandet er viktig for trafikken til og fra Lofoten og Vesterålen.
Den nye kontrakten innebærer økt kapasitet og bedre rutetilbud. Blant annet vil sommersesongen forlenges med fire uker, slik at det vil være tre fartøy i sambandet fra juni og ut august. Sommerfartøyet er også større enn det som brukes i dag.
Kontrakten blir undertegnet så snart karenstida er ute.
Klimavennlig i Nord-Norge
Snart er alle riksvegferjene i Nord-Norge klimavennlige.
Tidligere i år signerte Statens vegvesen kontrakt med Fjord1 for nullutslippsferjer på sambandene Bognes – Skarberget på E6 og Drag – Kjøpsvik på rv. 827. I slutten av oktober er det tilbudsfrist på ferjesambandet Bodø – Røst – Værøy – Moskenes på rv. 80. Her er det blant annet er stilt krav til bruk av hydrogen.