Follobanen er banebrytende i Norge. Den to mil lange nye togtunellen, i to atskilte løp, er tilrettelagt for høyhastighetstog. Det setter nye krav til presisjon. Toleransegrensen på skinneanlegget er inntil én millimeter.
– Oppdraget med Follobanen har vært veldig inspirerende. I fjellet under Ekeberg er det fra før mange tuneller og mye installasjoner. Tunellborringen krevde derfor stor nøyaktighet, sier Lars Gulbrandsen i Amberg Norge AS og Andreas Torsvik i Leica Geosystems AS.
– Follobaneprosjektet er på mange områder et pilotprosjekt for jernbaneutbygging. Det er et megaprosjekt i norsk sammenheng, og vi er helt avhengig av godt samarbeid med faglig dyktige entreprenører og underleverandører, sier leder for jernbaneteknikk tunnel, Tore Myhrvold i Bane NOR/Follobanen.
GNSS-system
Leica og Amberg har virket i et samspill som siamesiske tvillinger for å løse oppdraget og levert styringssystemer som sikrer millimeterpresisjon, også for selve tunellboringen.
De fire TBM-maskinene (tunellboremaskinen) har navigert ved hjelp av Leicas GNSS-system dypt inne i Ekebergfjellet og fått signaler via et sinnrikt system med forsterkere, bakkestasjoner, prismer og den slags.
– Vi har hatt mye boring og sprengning i Norge, men her har det vært ekstra store krav til nøyaktighet. Her er tunellen presisjonsboret nært Alnaelva, E6, vann- og kloakksystem, og fjellhaller med drivstofflager og andre installasjoner i fjellet, sier Gulbrandsen.
Amberg har hatt sine fremste eksperter på prosjektet. De er godt trent i boring, og her har de benyttet styringssystemer i skreddersøm.
Bak ligger en forhistorie på mer enn 200 år med ulike målesystemer.
– I år er det 100 år siden Leica startet opp. Sammen med programvare fra Amberg har våre totalstasjoner lagt grunnlaget for presisjonsstyring, sier markedssjef Marcus Örnmark i Leica Geosystems.
Levert utstyr
Til Follobanen har Leica Geosystems levert utstyr til Amberg for å sikre sprengning og boring av tunellen, og også for presisjonsstyring av sporlegging til landets første høyhastighetsbane. Det handler om nøyaktighet.
Sporlegging er gjort med en ny teknikk i Norge for å legge såkalt balastfritt spor. Det henger sammen med krav til nøyaktighet.
Vanligvis legges svillene til togskinner i pukk. Slingringsmonn er pluss/minus 2,5 centimeter. I TBM-tunellen gjennom Ekebergfjellet er gulvet støpt i den helt runde tunellen. Nøyaktighetskravet er på inntil én millimeter. Her støpes en og en sville fast. Alt finmåles og justeres med krav til ekstrem nøyaktighet.
Leica har løsninger som gir presisjonsnyøaktighet. Amberg har systemer og programvare som er tilpasset jernbane og tunell. Alt er koblet sammen til et helhetlig system.
– Vi kunne ikke brukt andre leverandører enn Leica. Her er bare det beste godt nok for å oppnå kravene til presisjon, sier Gulbrandsen i Amberg som startet på oppdraget i 2015 og avsluttet sin del av prosjektet i 2019.
- Del av Bane NORs intercityutbygging med dobbeltspor mellom Ski og Oslo S.
- Reisetiden kan halveres fra 22 ned til 11 minutter.
- 22 kilometer lang. 64 kilometer togspor. Tunell på 20 kilometer, lengst i Norden.
- Ny stasjon på Ski. Ferdigstilles i desember 2022.