– Det er en utfordring. Flere og flere deler på plassen i byene, noe som kan skape utfordringer mellom de ulike trafikantgruppene. Hvordan får man dem til å dele bybildet på en trygg måte? Spør Siri Bjerknes, kundeansvarlig i Wavemaker.
Bjerknes og Wavemaker skal de kommende årene bistå Statens vegvesen i å gjøre byene våre tryggere for alle trafikanter.
– Nullvisjonen om ingen hardt skadde eller drepte i trafikken er ledende for alt arbeid med trafikksikkerhet. Samtidig er det nullvekstmål i de største byene, som innebærer en reduksjon i biltrafikk og en økning i andre trafikantgrupper som syklister, gående og el-sparkesyklister. Dette kan utgjøre en økt risiko for ulykker.
– Hvordan skaper man større bevissthet i trafikken for å unngå ulykker? Fortsetter Bjerknes.
Vant igjen
Wavemaker har allerede bistått Statens vegvesen i kommunikasjonsarbeidet de siste fire årene.
– Vi jobber også med temaer som fart, beltebruk og uoppmerksomhet i trafikken. 3 av 10 dødsulykker skyldes uoppmerksomhet, sier Bjerknes. Så langt ser vi at kampanjer i kombinasjon med andre virkemidler og tiltak gir resultater.
Konkurransen for å beholde Statens vegvesen var hard, men byrået utmerket seg på flere områder og sikret seieren.
– Vi har satt stor pris på Wavemaker i samarbeidet vårt til nå, og ser frem til hva de kommer opp med for å løse de nye utfordringene vi står overfor. Måten de jobber på samsvarer godt med vår kampanjestrategi. De analyserer og evaluerer arbeidet vårt tett under hele prosessen for å sikre at vi er på rett vei i forhold til målene i arbeidet, sier Bjarte Skaugset i Statens Vegvesen.
Meningsfullt oppdrag
Med inntoget av nye fremkomstmidler, befolkningsvekst i byene og gater som ikke vokser, er det klare utfordringer med å sikre at byen er et sted hvor alle kan ferdes trygt.
– Vi er glade for å få hjelpe Statens vegvesen med dette arbeidet. De har et viktig samfunnsoppdrag og det oppleves som meningsfullt å kunne bidra med vår kompetanse inn i dette arbeidet.
– Nå skal vi jobbe med å bedre samspillet. Vi skal gjøre folk bevisst på deres egen rolle i trafikken. Det er tidkrevende og komplekst arbeid, men vi jobber for å endre holdninger, fortsetter Bjerknes.