Noen av Glasopor sine faste følgere har sikkert fått med seg at Glasopor med jevne mellomrom leverer skumglass til flyplasser rundt omkring i verden.
EMAS (Engineered Materials Arresting Systems) er en sikkerhetsløsning laget for å bremse ned eller stoppe fly på de lufthavnene som ikke har tilstrekkelig plass i sikkerhetssonen i rullebaneenden.
Løsningen med å benytte spesiallaget skumglass som materiale for å bremse ned flyene er utviklet og patentert i Glasopor Skjåk. Rettighetene har siden blitt solgt til svenske Runway Safe Group som har kommersialisert løsningen.
Administrerende direktør i Glasopor, Per Annar Lilleng, poengterer:
– Det er en veldig spennende historie som viser at det skjer næringsutvikling og innovasjon på et høyt nivå i distrikts-Norge. Her gjelder det ikke bare leveranser av skumglass, men hele konseptet og patentet er utviklet i Skjåk.
Lettbetong har tradisjonelt sett blitt benyttet som bremsemateriale, men skumglass er et miljøvennlig alternativ og løsningen har derfor fått navnet GreenEMAS. Ettersom løsningen blir laget av resirkulert glass fra Norge, er det et viktig argument at produktet er miljøvennlig, men Runway Safe hevder at det er først og fremst produktets holdbarhet som fører til stadig nye oppdrag.
Skumglass som en siste «nødbrems» i enden av rullebanen er allerede etablert i dag i Chicago, Zürich og på øyene Réunion i Det Indiske Hav og Mayotte utenfor Madagaskar.
Runway Safe lander sitt først GreenEMAS-prosjekt i Sør-Amerika
Runway Safe sitt GreenEMAS-system har blitt valgt til Congonhas Airport i São Paulo i Brasil på grunn av begrenset plass med nærhet til tett bebyggelse.
Administrerende direktør i Runway Safe Group, Pontus Kallén, trekker fram følgende som en hovedårsak til at GreenEMAS ble valgt på nettopp dette stedet:
– GreenEMAS gir et kompakt bremsebed som bygges på stedet av lokale aktører med støtte fra Runway Safe. Det gir en bra kombinasjon av innenlands medvirkning i et meget sterkt produktkonsept.
Angående de lokale forholdene utdyper han:
– Flyplassen ligger på et platå inne i bybebyggelsen. Platået kommer til å forlenges med betongseksjoner for å få plass til GreenEMAS. Det gjør at hver eneste kvadratmeter teller for å få en så kostnadseffektiv løsning som mulig.
Det blir det første systemet av sitt slag i Sør-Amerika. Congonhas Airport er Brasils nest travleste flyplass og betjente i 2019 mer enn 25 millioner passasjerer.
Byggherre er det brasilianske statlige selskapet INFRAERO som har ansvar for å drive de viktigste kommersielle flyplassene i landet. Entreprenører er Kibag Brazil Ltda og Conserva de Estradas Ltda, to byggefirmaer med betydelig luftfartserfaring som sammen har fått kontrakt om å installere GreenEMAS i nært samarbeid med Runway Safe.
Kallén trekker fram de lokale partnerne som nøkkelaktører for å lande prosjektet:
– Våre partnere i Brasil, med sin kjennskap til markedet, har vært meget viktige når det kommer til å vinne dette prosjektet etter et par år med hardt arbeid.
– Vi gratulerer INFRAERO og brasilianske flypassasjerer med investeringen i denne livreddende teknologien. De nye systemene er designet og skreddersydd spesielt for dagens fly som opererer på flyplassen, og vil gi god beskyttelse mot effekten av en eventuell fremtidig utkjøring fra rullebanen. Runway Safe er beæret over at vårt GreenEMAS-system er valgt i dette prosjektet for å forbedre sikkerheten, skriver Runway Safe i en pressemelding.
Runway Safe anser dette prosjektet i en ny verdensdel som en milepæl for selskapet. Kallén sier avslutningsvis:
– Det fins flere forretningsmuligheter i Brasil som det jobbes aktivt med.
– Vårt håp er at en vellykket gjennomføring av det her prosjektet vil føre til flere oppdrag i regionen.