Regjeringen har i dag lagt frem forslag til Stortinget om å vedta utbygging og finansiering av prosjektet E10/rv. 85 mellom Tjeldsund bru i Tjeldsund kommune og Langvassbukt i Sortland kommune. Veien blir også kalt Hålogalandsveien.
Prosjektet er beregnet å koste 9 250 millioner kroner, og det vil komme bompenger på strekningen. Regjeringen ønsker å sette av totalt 18,3 milliarder kroner til hele OPS-perioden, som er 25 år. Dette inkluderer utgifter til drift og vedlikehold av veien. Prosjektet kan ha oppstart en gang i 2023.
– Hålogalandsveien er veldig viktig for å knytte sammen Lofoten og Vesterålen med E6 og resten av Norge. I dag er det stedvis en smal vei med flere bratte stigninger, som gjør det utfordrende og noen ganger farlig å kjøre strekningen. Mange bedrifter som er avhengig av veien ligger i Lofoten og Vesterålen. Spesielt om sommeren er det også mange turister i området. Totalt sett er det derfor på tide å gjøre noe med denne veien nå, sier samferdselsministeren.
Et samarbeid mellom det offentlige og private
Regjeringen ønsker at prosjektet skal gjennomføres som et offentlig-privat samarbeid, såkalt OPS-prosjekt. OPS innebærer at én privat kontraktspart (OPS-selskapet) får ansvar for å gjennomføre utbyggingen, inkludert prosjektering, drift og vedlikehold. Selskapet får betalt en milepælssum når anlegget åpner, deretter en sum årlig, basert på kontrakten med staten, fra den dagen veien åpner. OPS-kontraktsperioden vil være 25 år.
Dette er det tredje og siste OPS-prosjektet som vil gjennomføres.
– Vi tror at et OPS-prosjekt kan utløse innovasjon med nye tekniske løsninger. Det kan gi oss mer vei for fellesskapets penger. Vi har også vurdert å dele opp kontrakten i mindre delkontrakter. Vi har likevel valgt å beholde én stor kontrakt. Da vil veien stå klar fortere, og vi forventer at det vil koste mindre. Jeg er kjent med at norske entreprenører har vist interesse for å være med i konkurransen om å bygge veien, sier Hareide.
82 kilometer ny vei
Prosjektet omfatter bygging av totalt 82 kilometer tofelts vei. 35 av disse kilometerne vil være ny vei i dagens trase. Det vil bli 27 kilometer i tunneler og 20 kilometer vei i ny trase.
Prosjektet omfatter i tillegg en kort strekning av rv. 83 fra E10 i retning Harstad. Utbedring av eksisterende E10 fra Kåringen til Kanstadbotn inngår også i prosjektet. Denne strekningen vil bli omklassifisert til fylkesveg etter at ny E10 er åpnet for trafikk.
I tillegg kommer kollektivtrafikktiltak, rasteplasser, en døgnhvileplass, utfartsparkeringer, gang- og sykkelveier, tilkoplinger til eksisterende vei, nye kryssløsninger og sanering av private avkjørsler.