Foto: Menzies Aviation
Publisert: 26.02.2021 

Samarbeider om banebrytende elektrisk de-icing rigg

Menzies Aviation, global tilbyder av bakketjenester til luftfart, annonserer i dag testingen av Vestergaard Elephant® e-BETA som er en ny elektrisk de-icingrigg på Oslo lufthavn. Dette er den første testen i sitt slag i Europa, og den andre globalt. Testen markerer et betydningsfullt steg i retning mot en bærekraftig bakkehåndteringstjeneste for luftfarten. Tester sålangt viser at den elektriske Vestergaard Elephant® e-BETA kan redusere utslipp av drivhusgasser, inkludert karbondioksid og nitrogenoksider, med opptil 87%.

Samarbeidet mellom Menzies Aviation og Vestergaard Company i testingen av kjøretøyet, er et resultat av langvarig partnerskap. Menzies har idag 11 Vestergaard rigger i sin de-icingflåte på Oslo lufthavn – et av verdens travleste deicingpunkter.

Menzies sitt team på over 40 eksperter i Oslo har levert de-icingtjenester siden 2016. Teamet håndterer en stor og kompleks operasjon med mer enn 5000 de-icinger i løpet av en normal sesong, fra september til mai. Dette gjør Menzies til den ideelle partneren for å teste ut nytt og innovativt utstyr.

Vestergaard Company er bransjeledende leverandør av bærekraftig utstyr til bakkehåndteringsektoren og målsetningen er å levere fullt ut bærekraftige versjoner av hele produksjonslinjen innen 2030. Dette er en avgjørende faktor for å kunne tilby en karbonnøytral bakkehåndteringstjeneste i fremtiden. Den elektriske Vestergaard Elephant® e-BETA er en viktig milepæl på veien mot reduserte utslipp av drivhusgasser og et mindre klimaavtrykk.

Testingen er en viktig del av Menzies sitt “Go Green”-prosjekt, etablert i Oslo i 2018. Gjennom dette prosjektet har Menzies gjort betydelige investeringer i miljøvennlige og bærekraftige kjøretøy for å redusere sitt karbonutslipp med mer enn 90 % av kjøretøyene byttet ut med elektriske versjoner. Dersom testingen skulle bli en suksess og Vestergaard Elephant® e-BETA bli en del av flåten, vil mer enn 97% av Menzies sitt Oslo-baserte bakkehåndteringsutstyr være elektrifisert.

– Vi er stolte av samarbeidet med Vestergaard Company og av å være en av de første i verden til å teste denne bærekraftige løsningen som er en videreføring av fremskrittene vi har oppnådd gjennom vårt «Go Green»-prosjekt. Den vellykkede testen av den elektriske de-icingriggen styrker ikke bare bærekraftigheten for vår operasjon på Oslo lufthavn, men også bærekraftigheten for hele industrien, sier Thomas Hoff Andersson, Vice President Northern Europe i Menzies Aviation.

– For oss er Menzies som global aktør og tillitsvekkende kunde, det åpenbare partnervalget i testingen av denne nye, bærekraftige riggen. Menzies Oslo leverer et stort volum av de-icingtjenester under utfordrende værforhold, og har vist at de er forpliktet til å utvikle en mer bærekraftig bakkehåndteringstjeneste. Vi har en felles interesse i en vellykket, ny rigg, René Laebel i Vestergaard Company.

– Avinor har et mål om at egen drift ved Oslo lufthavn skal bli fossilfri innen 2030. Vi er derfor glad for at våre samarbeidspartnere jobber i samme retning og har et grønt fokus når de videreutvikler sine tjenester, sier Ole Petter Storstad, direktør for flysidedrift for Avinor, Oslo lufthavn.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur