Prosjektleder Odd Johansen. Foto: Per Kollstad
Publisert: 04.02.2021 

Tre entreprenører vil bygge ny Rv. 4 Roa-Gran

Tre entreprenører har meldt seg til konkurransen om å bygge ny Rv.4 fra Roa til Gran. Det betyr at alle får være med videre i 2. runde.

Dette er de som har meldt seg i konkurransen om å bygge den svært etterlengtede motorvegstrekningen på 4,2 kilometer:

  • Hæhre Entreprenør AS
  • Skanska
  • Peab

Fornøyd prosjektleder

Prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen, prosjekt Vestoppland, er meget godt fornøyd med interessen.

– Det er alltid spennende å se hvem som melder seg. Nå ligger alt til rette for at vi får en god konkurranse mellom entreprenørene, sier Johansen.

Vegvesenet tar med seg alle tre videre i konkurransen i en prekvalifisering. Dette arbeidet foregår nå.

Vegvesenet vil premiere tilbydere som legger fram et godt opplegg for gjennomføring og organisering. Prosjektet har en total ramme på 2,1 milliarder kroner.

 200 millioner kroner i fradrag

– Det vil være mulig å få inntil 200 millioner i fradrag i tilbudssummen for den som beskriver merverdi for byggherren i form av organisering, gjennomføring og teknisk kvalitet, sier Johansen.

– De største utfordringene ligger i løsningsvalg Holmen bru, kryssing av myrområde, trafikkavvikling og kvalitet for ferdig anlegg i driftsfase.

– Trafikken på Rv.4 vil delvis gå gjennom anleggsområdet. Trafikken er ekstra stor torsdag og fredag ettermiddag når helgetrafikken kommer i tillegg til den ordinære trafikken. Det er også utfordrende masser i grunnen. Målet er å bygge vegen på to år, sier Johansen.

Den 4,1 kilometer lange strekningen skal avløse dagens Rv.4 med 60-sone og flere trafikkulykker.

Byggestart høsten 2021

Entreprenørene vil bli kalt inn til leverandørmøter tidlig i februar for å få en gjennomgang før de skal levere første pristilbud i april. Videre blir det to forhandlingsrunder før siste tilbud blir levert før sommerferien. Kontraktskriving og byggestart forventes i august.

Den nye 4-felts motorveg blir en forlengelse av og med samme standard og hastighet som den nye motorveien forbi Gran sentrum.

– Vi mener dette bør være en attraktiv jobb for den riktige entreprenøren, sier Johansen.

 Flere kontrakter på gang

Kontrakten for Sandvold-Amundrud, 3,8 kilometer tre felts veg med midtdeler, skal ut i markedet i midten mars. Strekningen Allmenningsdelet-Lygnebakken skal lyses ut i juni. Den fem kilometer lange strekningen skal bygges som to felts veg med breddeutviding og med nytt toplanskryss.

De to mindre kontraktene blir lyst ut som enhetspriskontrakter med kjøp etter forhandlinger. I mai skal også arbeidet med miljøgata i Gran ut på anbud. Der vil entreprenørene som leverer det laveste anbudet få jobben.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Samferdsel & Infrastruktur