Elektrifiseringen av bygge- og anleggsbransjen pågår for fullt, og NCC er aktiv pådriver i den grønne bransje-omstillingen. Snart 20 prosent av selskapets anleggskjøretøyer er nå elektriske, og andelen øker.
– Med Regjeringens mål om fossilfrie anleggsplasser i transportsektoren innen 2025, og lokale målsetninger som Oslo kommunes mål om fossilfri anleggssektor innen 2025 og utslippsfri innen 2030, er det viktig at omstillingen kommer godt igang. Derfor er det viktig at bærekraftige løsninger vektlegges i anbud, sier maskinsjef Jørgen Grønvold i NCC.
– Fleksible og velutrustede
Entreprenørselskapet har 32 elektriske kjøretøyer i porteføljen, hovedsakelig anleggsvarebiler, samt en tippbil som går på LNG biogass. Nylig ble dette fossilfri-arsenalet igjen utvidet, da de to første Volvo FE Electric tipp- og krokbiler ble tatt i bruk i NCCs anleggs- drift og vedlikeholdsavdeling i Oslo.
– Så vidt oss kjent er disse blant de første helelektriske tipp- og krokbiler registrert i Norge. De er svært fleksible i drift, og velutrustet til å håndtere en rekke av våre anleggs- og lasteoppdrag, forteller Svein Nilsplass, Områdesjef Oslo i NCC Infrastructure.
I pågående arbeider NCC utfører på Hvervenbukta og Ekeberg for Bymiljøetaten i Oslo, brukes blant annet helelektrisk hjullaster og tippbil. Prosjekter som dette gir viktige erfaringer, forteller Nicolai Holm Varkold som er park- og friområdeforvalter i Oslo kommune. Se bilder i bildekarusell nederst i saken.
– At NCC bruker elektrisk utstyr og utslippsfrie maskiner er svært positivt, både for arbeids- og nærmiljø. Oslo kommune har satt som mål at byens anleggsplasser skal være utslippsfri i 2025, og prosjekter som dette gir viktig erfaring på veien mot dette målet, sier Holm Varkold.
Ifølge Nilsplass er erfaringene så langt gode med de nye elbilene, kontra fossildrift.
– Så langt passer de driften i Oslo svært godt. Internt i byen kjører vi relativt få kilometre i året. Utfordringer kan oppstå når vi skal transportere masser over lengre avstander. Her er LNG biogassbilen vår et godt alternativ. Vi jobber også med å tilrettelegge for egen hurtiglading, som vil gjøre elbilene enda mere rasjonelle, sier han.
Kan bli det store året
2021 tegner til å bli det store året for elektriske anleggsmaskiner i NCC, forteller maskinsjef Grønvold.
– Vi leverer ut fem elektriske gravemaskiner i størrelse fra 2.5 tonn til 20 tonn, og en elektrisk hjullaster på størrelse 5 tonn i løpet av første halvår. De er tiltenkt benyttet i prosjekter for Oslo kommune, som er en betydelig pådriver for utslippsfrie bygg- og anleggsprosjekter, sier han.
Ifølge NCCs maskinsjef ser det fremover ut til å løsne ordentlig innen satsing på utslippsfrie biler og maskiner.
– For anleggsbiler kommer det stadig flere aktører, nye modeller og med bedre rekkevidde. For lastebiler kommer det fremover større chassis, som kan bære flere av våre store påbygg. Så kommer produsentene også med egenutviklete anleggsmaskiner nå, hittil har dette i stor grad vært ombygde dieseldrevne maskiner. Dette vil forhåpentligvis øke leveringstakten betraktelig og gi et bedre utvalg, mener Grønvold.
NCCs Infrastructure-avdeling Område Oslo har i lengre tid brukt elektriske anleggsbiler, og fordelene er flere, påpeker Nilsplass.
– Elbilene er rimeligere i drift, i form av drivstoff. I tillegg er generelt vedlikehold mindre, slik at servicekostnadene går betraktelig ned. Bilene er støysvake, som er en fordel når vi opererer i noen av de tettest befolkede områdene i Norge. Dette er også en klar forbedring for våre ansatte, som slipper å jobbe i osen fra bensin- og dieselmotorer, sier han.