– Nå blir det flere avganger og forhåpentligvis kortere reisevei for mange. Innbyggerne i Akershus skal komme seg raskere frem og tryggere hjem, selv med stengt Ring 1, sier Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel.
Som følge av stengningen av Ring 1 fra i sommer har det flere steder blitt mer kø og forsinkelser inn mot Oslo, og også for lokaltrafikken enkelte steder i Akershus.
Fylkesrådet har bedt Ruter omdisponere 15 millioner kroner for å imøtekomme Statens vegvesens 30 millioner kroner til styrket kollektivtilbud. Pengene skal brukes der behovet er størst, og fremkommeligheten har blitt dårligst. Det gjelder særlig i Asker og Bærum, samt noen steder på Romerike, ifølge Ruter.
– Støre-regjeringen har endelig våknet etter seks måneder i dvale. Fylkesrådet skulle helst sett at staten tok hele regningen for å rydde opp i eget rot, men vi erkjenner at dette er det beste tilbudet vi får, fortsetter Snortheim.
I tillegg ber fylkesrådet Ruter å vurdere en økning i båt-tilbudet på hurtigbåten mellom Asker og Aker Brygge, ved å utvide båttilbudet med én enkelt avgang. Et styrket båttilbud vil også kunne avlaste veinettet, ifølge fylkesrådet.
Forutsetter statlige bidrag frem til gjenåpningen av Ring 1
Det er foreløpig ikke avklart om Statens vegvesen viderefører kollektivstøtten gjennom hele perioden Ring 1 skal være stengt.
– Hverdagen til innbyggerne våre avhenger av at det statlige bidraget ikke blir en engangssum. Fylkesrådet forutsetter derfor at kollektivtilbudet vårt styrkes så lenge stengningen av Ring 1 fører til redusert fremkommelighet i og rundt hovedstaden, sier Håkon Snortheim.
Fylkesrådet ber Ruter om å avveie ulike tiltak mot hverandre, og gjennomføre de tiltakene som har størst nytte. Ruteplanleggingen i Akershus og Oslo er delegert til Ruter.
Fylkesrådet vil også se på mulig enkle tiltak på fylkesveiene som kan bedre framkommeligheten for buss i de aktuelle områdene.