Sykkel-legende etterlyser tydelig sykkelpolitikk

Av: Ole Peter Galaasen | Publisert: 17. Jun 2015 | Kategori: Vei

Sykkel-legende etterlyser tydelig sykkelpolitikk

Jan Erik Gustavsen Foto: OPG

Det er stor forskjell på hvordan sykkel som transportmiddel prioriteres i Europa. Danmark og Nederland har utviklet en internasjonalt ledende infrastruktur for syklister. Topografi, byplanlegging, og en kultur for sykkel har gitt landene et naturlig konkurransefortrinn som sykkelnasjoner.

I følge Transportøkonomiske Institutt bruker 4 prosent av nordmenn sykkel til daglige reiser. Tilsvarende tall i Danmark og Nederland er henholdsvis 17 og 31 prosent. Vi har snakket med en levende sykkel-legende for å finne ut hvilke forhold som bestemmer utbredelsen av sykkel som transportmiddel.

Lidenskapelig opptatt av sykkel

Jan Erik Gustavsen var trener for Dag Otto Lauritzen da han i 1984 for første gang stilte som proff i Sykkel VM i Barcelona. Gustavsen sluttet med proffsykling i 1991, men er fortsatt lidenskapelig opptatt av sykling og driver sykkelverkstedet Christiania Sykkel i Fredensborgveien.

– Fra jeg begynte med sykkel er kvaliteten blitt dårligere. Sykler er ikke laget for å holde så lenge som de gjorde før. De er lettere og penere å se på, men kvaliteten på utstyret er ikke det samme. I dag er levetiden på en sykkel fem til seks år om den ikke vedlikeholdes godt. Det velges billigere legeringer for å få ned prisene, noe som fører til lavere kvalitet, innleder Gustavsen.

Økt interesse for sykkel

Det selges jevnt 350.000 til 400.000 sykler i Norge hvert år. Selv om sykkel er et populært fremkomstmiddel ligger Norge langt etter med å tilrettelegge for sykkel i bymiljøet.

Vei -

– Det er klart at det brukes mer sykkel i dag. Grunnen til dette er blant annet medias dekning av populære sykkelritt som Tour de France. Det handler selvfølgelig også om at folk liker å mosjonere samtidig som man kommer seg til og fra jobb, sier han.

Selv om myndigheter og byplanleggere ønsker å tilrettelegge for økt bruk av sykkel er det ofte en konkurranse med bilister og kollektivtrafikk om traseene.

– Når man bygger ut sykkelstier vil det gripe inn i mange andre interesser. Sykkelstier bygges ofte stykkevis og delt, og det er også ofte manglende sikkerhet. Det er vanskelig å bygge sammenhengende sykkelstier uten stopp i Oslo, sier Gustavsen.

Krever tidlig planlegging av sykkelstier

Erfaringene fra dagens trafikksituasjon i Oslo peker på et viktig moment når det gjelder transport og transport-planlegging. Det er kombinasjonen av økt tilrettelegging for sykkel og redusert framkommelighet for bil som er løsningen på transportutfordringene. Tunnelarbeidet etter ringveien i Oslo viser at befolkningen raskt omstiller seg til nye reisevaner.

– I slike situasjoner ser man at det ikke skal så mye til for å endre på reisevaner. Om du ser til Danmark og andre Europeiske land planlegges sykkeltraseer før man bygger hus, veier, og annen infrastruktur. Planleggingen er på et helt annet nivå i Danmark og Nederland, sier han.

– Det er ikke uvanlig at dansker og nederlendere sykler i dress til jobben. Det er en del av kulturen.

– Det går an å gjøre det bedre i Norge. Om du ser på Bjørvika virker det som om sykkelstien ble planlagt etter at veien var bygd. Dette førte til at syklister og bilister måtte kjøre om hverandre, sier han.

– Det eneste som skulle til var å ta en meter av fortauet og markere sykkelstien tydeligere. Sykkelstien må skjermes slik at biler ikke kan kjøre inn. Om man vil at folk skal sykle må det tilrettelegges for sykkel tidlig i planleggingen, sier han.

Vei - I Nederland legges sykkelstiene bak busslommer for å unngå at sykkel og buss må kjøre om hverandre.

I Nederland legges sykkelstiene bak busslommer for å unngå at sykkel og buss må kjøre om hverandre.

Elsykkel krever bedre sykkelstier

Elsykkelsalget er antatt til å utgjøre ca. 1,5 prosent av det totale salget av sykler, ifølge tall fra Norsk Elbilforening. Salget av elsykler er forventet å øke betraktelig i årene som kommer.

– Jeg tror det vil bli solgt veldig mye elsykler denne sommeren. Det er mange som synes det er tungt å sykle på en vanlig sykkel, og bor kanskje et sted hvor det er tungt å sykle. Det er klart elsykler er en bra ting, sier sykkelentusiasten.

– Elsykler krever også bedre sykkelstier. Sykkelulykker vil sannsynligvis øke når det kommer flere elsykler på veiene, noe man har sett i Danmark.

– Noen elsykler er veldig sterke og spesielt eldre mennesker bør være forsiktige når de bruker elsykler. Har man gode skjermede sykkelstier vil det blitt mindre ulykker, sier han.

– Jeg har tro på elsykler, man får litt mosjon, samtidig som slipper å slite seg ut i bakker. Infrastrukturen for sykler vil nok bli bedre med årene. Vi har sett hvordan politikere prater og det ender med skippertak med noen meter her og der. Noe bedre vil det nok bli i årene som kommer, men jeg tror det vil ta langt tid, avslutter Gustavsen.

Video: Ved togstasjonen i Rotterdam er det bygget et underjordisk sykkelparkeringshus med kapasitet for over 5000 sykler.