Utenlandske entreprenører vinner ikke fleste samferdselsprosjekter

Av: Pressemelding | Publisert: 22. Feb 2016 | Kategori: Vei

Utenlandske entreprenører vinner ikke fleste samferdselsprosjekter

Det er ikke sant at fleste oppdrag går til utlandet, slik det ble hevdet på NRK / Foto: Pixabay

- I 2015 vant norske entreprenører 96 prosent av kontraktene for å bygge nye veier. Norske entreprenører vinner stort sett alle veivedlikeholdskontrakter.

– Det er ikke riktig at “alle oppdrag” går til utlandet, slik det ble hevdet på NRK i dag. Regjeringen er både opptatt av å bygge landet og vedlikeholde vår infrastruktur. Samtidig ønsker vi å sikre god sysselsetting og utvikle norsk næringsliv. Deriblant har vi styrket arbeidet med lærlinger i samferdselssektoren.

Det sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med at det i en NRK-reportasje hevdes at anbudskontrakter går til utenlandske selskaper fordi kontraktene er for store for norske aktører. En opposisjonspolitiker hevdet alle kontrakter nå går til utlandet. Dette er påstander Solvik-Olsen reagerer på.

Vei - Foto: Pixabay

Foto: Pixabay

Stadig mindre andel av veiprosjekter tildeles utenlandske entreprenører

– Mens andelen kontrakter til utenlandske entreprenører i 2013 var på 30 prosent, var andelen på 9 prosent i 2014 og helt nede på 4 prosent i 2015. På toppen kommer nå endringer i valutakursene som styrker norske entreprenørers konkurranseevne. Når vi ser på alle de veiprosjektene som nå skal ut på anbud, ligger nesten samtlige prosjekt mellom 100 millioner kroner og 1 milliard kroner. Det vil altså være veldig mange oppdrag som er innrettet på det brede laget av entreprenører.

– Regjeringen har vært veldig bevisst på å møte turbulensen i oljenæringen med økt satsing på infrastruktur. Vi har gått målrettet på vedlikehold og fornying av vei og jernbane – både fordi det er sårt tiltrengt, og fordi det er slike prosjekter som gir høyest sysselsettingseffekt og i størst grad utføres av lokale/regionale aktører. Vedlikehold og fornyingsbudsjettet for vei og jernbane er nesten doblet på få år, sier Solvik-Olsen.

En høy andel av kontraktene også for jernbanen

– 90,5 prosent av alle investeringskontraker over 100 millioner kroner er gått til norske selskap i perioden 2013-2015 dersom Follobanen holdes utenfor. Her vant italienske og spanske selskaper anbudet. Men Jernbaneverket anslår at også dette prosjektet vil ha mellom 30-40 prosent nordmenn blant de ansatte. Dette viser at utenlandske entreprenører ikke utelukker norsk sysselsetting.

Vei - Foto: Pixabay

Foto: Pixabay

– Min oppgave som samferdselsminister er å få mest mulig vei, bane og annen infrastruktur ut av de store investeringene denne regjeringen har lagt opp til. Da er konkurranse mellom de beste av norske og utenlandske entreprenører en forutsetning og en selvfølge. Men i disse tider er det svært viktig å øke aktiviteten for å sikre norsk sysselsetting. Det er derfor gledelig å se at norske entreprenører er konkurransedyktige internasjonalt og vinner anbud, både på riktig pris og høy kompetanse, sier samferdselsministeren, og fortsetter:

– Nå jobber regjeringen videre med å sikre at satsingen på vedlikehold, drift og nye prosjekt gir den sysselsettingseffekten vi ønsker. Blant annet ser vi på kontraktsstrategier og krav for eksempel til bruk av lærlinger i entreprisene. Allerede i år vil Jernbaneverket begynne å stille krav til lærlinger i kontrakter med en varighet på 3 år eller mer. Det er svært positivt.

– Jeg har god kontakt med våre etater som er oppdragsgivere, og møter norsk entreprenørbransje i mange sammenhenger. Jeg legger stor vekt på å holde meg orientert om hvilke effekter den store satsingen på infrastruktur på vei og bane har i markedet. Tilbakemeldingene jeg har sett har pekt på at det er godt med oppdrag til norske entreprenører.