NTP utfordrer de folkevalgte

Av: RIF | Publisert: 14. Jun 2016 | Kategori: Rådgivning

NTP utfordrer de folkevalgte

Foto: RIF

I den omfattende rapporten «Norges tilstand 2015» poengterte Rådgivende ingeniørers forening (RIF) behovet for å styrke NTP som verktøy for en helhetlig transportplanlegging med fokus på overganger mellom transportformene og de utfordringene som sentraliseringen mot større byer innebærer.

De er derfor fornøyd med at samfunnsøkonomiske vurderinger og viktigheten av sammenhengende standard og utbygging har ligget til grunn for NTP som nylig ble fremlagt. RIF er også godt fornøyd med at vedlikeholdsgapet og klimamålsetningen står sentralt i NTP slik det omforente forslaget fra transportetatene fremstår.

Nå er det opp til folkevalgte å følge opp med forutsigbar og tilstrekkelig finansiering for å nå de ambisiøse målsetningene innenfor fremkommelighet, miljø og sikkerhet. Hvis ikke risikerer vi at vedlikeholdsgapet på vei og bane ikke reduseres, bilkøene blir lengre, sikkerheten reduseres og klimamålsetningene bare blir tomt politikerprat.

NTP inneholder klare prioriteringer innenfor ulike finansieringsrammer. RIFs ekspertgruppe innen samferdsel har analysert NTP for å se hvorvidt de samfunnsmessige målsetningene er mulig å oppnå. Blant konklusjonene fra ekspertgruppen er at punktlighetsmålet for jernbane på 95 prosent ikke kan oppnås selv om man legger seg på høy finansieringsramme. Utbygging og oppgradering av jernbanen til basisramme vil ikke gjøre at man når klimamålsetningene.

Det samme gjelder om man skal ta igjen det massive vedlikeholdsetterslepet på jernbane som generasjoner av tidligere politikere må ta ansvar for. Kun middels eller høy ramme vil redusere dette etterslepet, som i «Norges tilstand 2015» er beregnet til 500 milliarder kroner.

På vei ser vi at det er en prioritert oppgave å redusere vedlikeholdsetterslepet på riksvei. RIFs ekspertgruppe mener også at selv om fartsnivået vil øke med satsning på motorveier og møtefrie veier, vil utbygging av et slikt vegnett gi positiv effekt på trafikksikkerheten.

Dette er en transportplan for Norge i perioden 2018-2029. Det vil si at det er tre Stortingsvalg i perioden. Det er derfor viktig at våre folkevalgte og fremtidige folkevalgte i perioden tar innover seg at det vil kreve tålmodighet og standhaftighet for å sørge for en moderne og effektiv infrastruktur i Norge. Hansken er kastet fra samferdselsetatene. Nå er det opp til våre folkevalgte og fremtidige folkevalgte å plukke opp hansken og gi oss den infrastrukturen Norge bør ha for å møte fremtidens utfordringer.