Høvik, Stabekk og Blommenholm stasjoner

Publisert: 26. Jan 2016 | Kategori:

Høvik, Stabekk og Blommenholm stasjoner

Fra og med søndag 13. desember 2015 er disse tre stasjonene gjenåpnet for rutetrafikk. Totalt er det gjort arbeider for ca. én milliard kroner mens banen var stengt.

Strekningen forbi disse stasjonene ble stengt for ordinær togtrafikk i april 2013. Ved gjenåpningen er togtilbudet ved de tre stasjonene kraftig forbedret.

Høvik stasjon hadde tidligere midtstilt plattform, og har nå fått sidestilte 220 meter lange plattformer. Det er etablert tre vende- og hensettingsspor med innkjøring fra øst. Alle de tre vende-og hensettingssporene har sporstoppere. Spor 4 og 5 vil i tillegg ha sporsperre.

Stabekk stasjon er totalt fornyet. Her er det bygget ny mellomplattform og kulvert med nye adkomster fra Stabekk sentrum på nordsiden av sporene, og fra parkeringsplassene på sydsiden. Det er bygget nytt tak til plattformene og installert heis.

Blommenholm stasjon er det gjort tetting og oppussing av undergangen under sporene, samt utbedring av drenering og andre vedlikeholdstiltak. Mellom stasjonene er det også gjort svært mye.

– Jeg er veldig glad for at denne strekningen nå er klar og takker alle som har stått på for å få det til, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger til Jernbaneverkets nettsider.

Les mer om prosjektet her.

 

Info om prosjektet

 

Hvor: Bærum

Type: Jernbanestasjoner

Kostnad: omtrent 1 milliard kroner

Byggherre: Jernbaneverket

Rådgiver: Asplan Viak

Entreprenør: Skanska, Baneservice, Bjerk-Lind Bygg, Implenia

Arkitekt Stabekk: Norconsult Arkitektur og Landskap v. Nanna Meidell

Arkitekt Høvik: Birger Heyerdahl i samarbeid med Norconsult Arkitektur og Landskap