Dovrebanen Langset-Kleverud

Publisert: 26. Jan 2016 | Kategori:

Dovrebanen Langset-Kleverud

Klokken 02.30 natt til tirsdag første desember ble Dovrebanen gjenåpnet langs Mjøsa. 17 kilometer ny bane er tatt i bruk og første tog ble et nordgående godstog.

Modernisering av Dovrebanen er en del av InterCity-satsingen på Østlandet. Satsingen skal gi doblet kapasitet på strekningen og korte ned reisetiden mellom Oslo og Hamar med 30 minutter, og mellom Oslo og Lillehammer med ca. 50 minutter.

̶   Sist det var en åpning av en jernbanelinje i området var i 1880. I 135 år har den gamle jernbanen vært lik. Åpningen av dette anlegget var en stor dag for norsk jernbane, sier Jernbaneverkets prosjektleder Anne Braaten.

Utbyggingen er gjennomført som et felles prosjekt for Dovrebanen og E6 der Jernbaneverket og Statens vegvesen har hatt felles prosjekt- og byggeledelse.

Fellesprosjektet E6/Dovrebanen består av 17 kilometer ny jernbane og 22 kilometer firefelts motorveg. I prosjektet inngår også 18 kilometer med ny lokalveg og ny turveg langs Mjøsa på den gamle jernbanetraseen. Samlet kostnadsramme er 11,7 milliarder kroner, hvorav jernbanen utgjør 5,3 milliarder.

 

Info om prosjektet

 

Hvor: Eidsvoll / Stange

Type: dobbeltspor

Lengde: 17 km

Byggherre: Fellesprosjekt mellom Jernbaneverket og Statens vegvesen

Kostnad: 5,3 milliarder kroner (jernbane)

Elektroteknisk rådgiver: Rejlers