Norges første byvekstavtale signert

Publisert: 5. Sep 2017 | Kategori: Infrastruktur

Norges første byvekstavtale signert

Med signert avtale; fra venstre fungerende fylkesordfører Pål Kårbø i Hordaland fylkeskommune, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og og byråd Anna Elisa Tryti i Bergen kommune. Foto: TLM/SD

- Byvekstavtalen vil styrke samordningen av areal- og transportpolitikken i Bergen, og den er et viktig virkemiddel for å nå målet om at veksten i persontransporten skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Det sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen signerte avtalen på vegne av staten sammen med kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner. For Hordaland fylkeskommune og Bergen kommune signerte fungerende fylkesordfører Pål Kårbø og byråd Anna Elisa Tryti.

– Byene våre vokser og vi har ambisiøse mål for å redusere klimagassutslipp i årene fremover. Da må staten og kommunen samarbeide om å planlegge hvor vi bor, hvor vi jobber og hvordan vi skal reise, så dette både blir enkelt og klimavennlig, sier Sanner.

En ny bypakke for Bergen

Bergen er det første byområdet som inngår byvekstavtale etter at regjeringen i 2016 besluttet å samordne bymiljøavtalene og byutviklingsavtalene.

Byvekstavtalen gjelder for perioden 2017-2023 og er forhandlet frem av staten (ved Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet), Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune. En ny bypakke for Bergen inngår i byvekstavtalen.

– Forhandlingspartene har gjort en viktig og god innsats, og avtalen vil bety mye for Bergen. Staten vil blant annet dekke halvparten av kostnadene for den nye Bybanen, som vil øke kapasiteten i kollektivtransportsystemet og gi bedre mobilitet for alle. Vi vil også bidra med nærmere 3 milliarder kroner til andre tiltak som gjør Bergen til en grønnere by, sier Solvik-Olsen.

– Byvekstavtalen er viktig for å sikre at staten og kommunene samarbeider om planleggingen av byen og byveksten. Vi ser frem til å samarbeide videre om må se sammenhengen i planleggingen av areal, transport og utviklingen av gode bymiljøer, sier kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner.

6 milliarder kroner i statlige midler

Gjennom avtalen forplikte staten seg til å dekke halvparten av kostnadene for Bybanen til Fyllingsdalen. Det statlige bidraget er anslått til 3,1 milliarder kroner i avtaleperioden.

Staten vil også bidra med 1,5 milliarder kroner til tiltak for kollektiv-, sykkel og gange langs riksveg og 1,4 milliarder kroner i belønningsmidler i avtaleperioden.

Bompengeinntekter fra bypakken vil være en viktig del av finansieringsgrunnlaget. Lokale myndigheter bidrar også med midler.