Elektriske fly tar av

Av: Eirik Iveland | Publisert: 25. Apr 2017 | Kategori: Flyplass

Elektriske fly tar av

Pipestrels Taurus Electro G2 tar av med elektrisk drevet propell. I marsjhøyde trekkes propellene tilbake og flyet går over til glideflukt. Foto: Pipestrel

Mens stadig flere el-biler ruller på veiene har elektriske fly nærmest vært sett på som en utopi. Men nå tar de bokstavelig talt av. Siemens og Airbus utvikler hybrid-elektriske fly for regional passasjertrafikk.

Siemens har utviklet en ny elektrisk motor for fly som veier bare 50 kilo. Allikevel leverer den kontinuerlig 260 kW strøm, noe som gir et unikt kraft/vekt forhold. I april 2016 inngikk Siemens og Airbus en samarbeidsavtale om å utvikle fremdriftsteknologi for elektrisk fly basert på denne motoren.

– Innen 2030 forventer vi at de første elektriske flyene går i rute, sier Frank Anton, sjef for eAircraft i Siemens.

Selvstartende seilfly

 

Pipistrel, det slovenske selskapet som har levert batteripakken til Siemens, har også egne prosjekt for elektrisk luftfart. Taurus G4, en fireseters prototype, vant i 2011 NASAs prestisjetunge Green Flight pris. Flyet tilbakela 650 kilometer på to timer, med en gjennomsnittsfart på 172 km/t.

Deres Taurus Electro G2 er et annet innovativt konsept. Du lader batteriet, setter deg i cockpiten og trykker på startknappen for å aktivere flyets propeller. Flyet kan nå en høyde på 2000 meter før propellene trekkes tilbake og Taurusen går over til glideflukt, som et seilfly.

Energieffektivt fremdriftssystem

Det rekordpresenterende fremdriftssystemet kunne i sommer ta sin første flytur for publikum på en flyplassen nord for Düsseldorf. Nesten helt stille drev det et to-seters fly av typen Ekstra 330LE. Anton beskriver den første flyvningen, på vilkår fra European Aviation Safety Agency og med flytillatelse fra Federal Aviation Office i Tyskland, som en milepæl i historien om elektrisk luftfart.

– Dette er en dag som vil endre luftfarten. For første gang har et elektriske fly lettet på en kvart megawatt, sa Anton.

Flyet har en SP260D elektrisk motor og en inverter fra Siemens, og en batteripakke fra slovenske Pipistrel. Propellen er laget av MT Propell i Bayern, mens Siemens har utviklet SP260D motoren i samarbeid med Grob Aircraft. Prosjektet er subsidiert av det tyske føderale ministeriet for økonomi og energi som en del av det tyske forskningsprogrammet for luftfart.

Denne flyvningen er en milepæl i historien om elektrisk luftfart

Det rundt 1000 kilo tunge Ekstra 330LE fungerer som prototype for det nye fremdriftssystemet.

– Et akrobatfly er spesielt godt egnet for testing siden det kan lage skarpe akselerasjoner i alle tre aksene under flyvning. Det er robust nok til å teste system og komponenter på grensen av hva de tåler, sier Anton.

Nok kraft for regional flyvning?

Ekstra Aircraft er ikke den eneste partneren Siemens arbeider med i sin søken mot elektrifisert luftfart. Selskapet samarbeider med flere mellomstore produsenter på pilotprosjekter for å øke bevisstheten om praktiske fordeler med elektriske fremdriftssystemer.

Flyplass - – Vi er overbeviste om at elektrisk fremdrift blir uerstattelig innen luftfart, sier Frank Anton, sjef for eAircraft i Siemens. Foto: Siemens

– Vi er overbeviste om at elektrisk fremdrift blir uerstattelig innen luftfart, sier Frank Anton, sjef for eAircraft i Siemens. Foto: Siemens

I april 2016 fikk Magnus eFusion, et to-seters treningsfly, en vellykket jomfrutur. Flyet vil bli brukt til å utforske hvordan batterisystemer kan tilpasses behovene til elektrisk luftfart.

I tillegg jobber Siemens og Airbus med et mye større samarbeidsprosjekt. Selskapene vil bevise den tekniske gjennomførbarheten av hybrid-elektriske systemer for regionale flyvninger.

– Innen 2030 vil vi ha elektriske fly for opptil 100 passasjerer og med en rekkevidde på rundt 1000 km. Det er en utvikling som krever langt mer strøm, kanskje så mye som 10 MW. Men vi er overbeviste om at elektrisk fremdrift blir uerstattelig innen luftfart, sier Anton.

Det betyr det litt å finne opp et fly, mer å bygge det, men å fly det betyr alt

Antons optimistiske driv er en av grunnene til at EU-kommisjonen ønsker å redusere CO2-utslippene i luftfart med opptil 75 prosent innen 2050.

Flyplass - Flyet har en 50 kg tung (lett) elektrisk motor som genererer 260 kW strøm. Foto: Siemens

Flyet har en 50 kg tung (lett) elektrisk motor som genererer 260 kW strøm. Foto: Siemens

– Dessuten er elektriske fly lang mer stillegående enn konvensjonelle fly. Noe som vil være bra ikke bare for de som bor i nærheten av flyplasser, men også for flyoperatørene. Stillegående systemer kan gjøre det mulig å tilby kvelds- og nattflyvninger som nå er forbudt på grunn av støy, sier Anton.

Siemens vil kontinuerlig jobbe med å forbedre effektiviteten og påliteligheten for sine komponenter. Men motivasjon for satsningen strekker seg lenger enn bare optimalisering; de visualisere alltid systemenes jomfruturer i horisonten. Den tyske luftfartspioneren Otto Lilienthal (1848 – 1896) beskrev tilnærmingen slik: – Det betyr litt å finne opp et fly, mer å bygge det, men å fly det betyr alt.